Moderator
- Mesajlar
- 419
- Tepkime puanı
- 28
- Puanları
- 18
ÇOCUK VE DRAMA 1-7 HIZLI ÖZET
OYUN
Oyun; öğrenme, üretme, deneyim kazanma, iletişim kurma ve yetişkinliğe hazırlanma aracıdır. Oyun sırasında çocuk pek çok şeyi kendi kendine deneyerek öğrenir.
• Oyun, çocuğu geleceğe hazırlayan etkinliktir
• Neşe kaynağıdır.
• Çocuğun yaratıcılığını geliştirir.
• Başarıyı tanıma fırsatı verir.
• Çalışma hayatını sezdirir.
• Çocuğu sosyal hayata hazırlar.
• Yetişkinlerin dünyasını keşfettirir
Oyunun Önemi: Oyunların, • eğlendirme, • zekâyı geliştirme, • bedeni eğitme gibi işlevleri vardır.
Oyun Dönemleri
Çocuklukta oyun oynama davranışının gelişimi bireysel oyun, paralel oyun, sosyal oyun dönemleri olmak üzere birbirini izleyen üç aşamada ele alınır. Bireysel oyun dönemi Bireysel ya da tek başına oyun dönemi ilk iki yaş grubundaki çocuk için söz konusudur. İki yaşından küçük çocuk, çevrelerindeki diğer çocuklarla ya da yetişkinlerle ilgilenmeksizin kendi kendine oynar.
DRAMA OYUN İLİŞKİSİ: Oyun, kendiliğinden başlar ve amaçları belirsizdir. Drama, planlı olduğu için amaçlar önceden belirlenmiştir. Önceden tespit edilmiş amaç ve kazanımlara ulaşılıp ulaşılmadığı değerlendirilir. Oyunda da, dramada da, çocuğun bütün dikkati ve enerjisi etkinlik üzerinde yoğunlaşır. Her iki etkinlik türünde de kurallar vardır. (Bazı kuralsız çocuk oyunları bunun dışındadır.) Ancak dramanın kuralları önceden belirlenmiş olsa da, bu kurallar tartışılabilir ve değiştirilebilir. Çocuk oyunlarında genellikle sonuç önemlidir. Yarışmak, kazanmak, kaybetmek, yanıp oyun dışı kalmak söz konusudur.
Yaratıcı Oyun (Drama Oyunu):
“Yaratıcı oyun” çocukların önceden belirlenmiş metinleri ezberlemeden, gelişim düzeylerine uygun olarak gruplar hâlinde oynadıkları serbest oyundur.
DRAMA: Eski Yunan’da “yapmak, etmek, yaşamak” anlamlarına gelen drama, zaman içinde anlam genişlemesiyle “sahne oyunu, dramatik sanat, hayat olaylarını sahne oyununa dönüştürme” gibi anlamlar kazanmıştır.
Dramayı tiyatrodan ayıran üç önemli fark vardır:
1. Tiyatroda ezberlenmesi gereken bir metin vardır, dramada yoktur.
2. Tiyatro,seyirci için yapılan bir sanattır. Dramada seyirci yoktur. Herkes oyuncudur. Seyirci konumunda olanlar da o anda seyirciyi oynarlar, ancak her an oyuna katılabilirler.
3. Tiyatronun sonunda değerlendirme bölümü yoktur. Dramada değerlendirme bölümü olmazsa yapılan etkinlik drama olmaz.
Drama Türleri:
Psikodrama :
Travma oluşturan bir duruma son vermeyi ya da ruhsal bir sıkıntıyı çözümlemeyi amaçlayan gerçek ya da düşsel sahnelerden kurulu dramatik oyunlardır.
Sosyodrama :Toplumsal oyun olarak adlandırılır. Bir grup bireyin herhangi bir sosyal problemle ilgili rolleri paylaşarak izleyiciler karşısında oynamalarıdır.
Yaratıcı Drama: Bir kavramı, olayı, durumu, düşünceyi, cümleyi, sözcüğü, yaşantıyı tiyatroya özgü teknikleri kullanarak, oyunlar kurgulayarak canlandırma etkinlikleri yaratıcı drama kapsamına girer.
Eğitici Drama: Pedagojik drama adıyla bilinen bu oyun türü, genel olarak çocuğun her konudaki eğitimi için uygulanan bir canlandırma tekniğidir.
Drama Teknikleri ramada en çok kullanılan teknikler şunlardır:
Rol yapma, Rol değiştirme, Doğaçlama
Pandomim: Sözsüz, beden diliyle gerçekleştirilen canlandırmadır. Sessiz sinema bu gruba girer.
Hikâye/Olay canlandırma, Donuk imgeler, Bilinç koridoru, Dedikodu halkası, Sıcak sandalye
Geriye dönüş, Bölünmüş ekran, Dans etme, Resim çizme, Kukla,
Dramanın Aşamaları:
Isınma aşaması: Oyun öncesi aşamadır. Öğrencilerin bedensel, duygusal ve zihinsel bakımdan hazır olmasını ve etkinliğe ısınmasını sağlar.
Oyun aşaması:
Drama etkinliğinin asıl uygulama bölümüdür.
Rahatlama aşaması Oyun sırasında yoğunlaşma, rol yapma gibi etkinliklerle yorulan öğrenci, dramanın rahatlama bölümünde ağır bir müzik eşliğinde bedenini dinlendirir. Bu, kültürfizik ya da beden eğitimi hareketlerinden sonraki rahatlama, nefes alma davranışlarına benzer.
Değerlendirme aşaması Dramanın bitiminde öğrencilerle birlikte duygusal ve düşünsel planda neler elde edildiğinin sorgulandığı bölümdür
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN AMAÇLARI
1. Öğrencilerin bedensel, zihinsel ve duygusal gelişimlerini ve iyi
alışkanlıklar kazanmalarını sağlamak,
2. Olumsuz çevre koşullarından ve ailelerden gelen öğrenciler için ortak
bir yetiştirme ortamı yaratmak,
3. Öğrencilerin Türkçeyi güzel ve doğru konuşmalarını sağlamak,
4. Öğrencileri ilkokula hazırlamaktır.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMDE DRAMA ETKİNLİKLERİ PLANLAMA
Okul öncesi eğitimine yönelik yıllık çalışma planı hazırlanırken her güne bir
drama etkinliği denk getirmek son derece yararlıdır. Böylece her hafta için beş
drama etkinliğine programda yer vermek gerekecektir.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMDE DRAMA ETKİNLİKLERİNDE KULLANABİLECEK TÜRLER
Okul öncesi eğitimde drama etkinlikleri planlarken şiir, masal, fabl (hayvan
masalı), fıkra, bilmece gibi edebî türler yanında güncel olaylardan da yararlanılabilir.
GRUP LİDERLİĞİ
Drama çalışmaları sırasında öğretmen grubun lideridir.
Drama Öğretmeni/Lideri
Eğitici drama çalışmaları yapmak için tiyatrocu olmaya ihtiyaç yoktur.
Amaç, öğrencinin her alandaki gelişimini sağlamak ve öğrenme sürecinin verimli
geçmesine zemin hazırlamaktır.
Grubun asıl öğretmeni (sınıf ya da ders öğretmeni), bu etkinlikleri yürütmek
için en uygun kişidir.
Drama öğretmeninin sahip olması gereken özellikler
• Drama lideri etkinlikleri severek ve isteyerek yapmalıdır.
• Alan bilgisine olduğu kadar tiyatro ve pedagoji bilgisine de sahip
olmalıdır.
• Diksiyonu düzgün olmalı, beden dilini doğru ve etkili kullanmalıdır.
• İletişim becerisi üst düzeyde bir öğretmen olmalıdır.
• Öğrencilerin ana dilini düzgün kullanımına özen göstermelidir.
Drama Araç ve Gereçleri
Araç ve gereçler yerinde kullanıldığında, rol oynamada ve doğaçlamalarda
öğrencinin dikkatinin odaklaşmasında, öğrencinin motive olmasında yararlı bir
işlev görür.
Drama Etkinliklerinde Dikkat Edilecek Hususlar
Drama etkinlikleri, çocukların yaratıcılığını geliştirmek için çok iyi ortamlar
sunmaktadır. Bütün olumlu özelliklere sahip yaratıcı bireyler yetiştirmek belli
koşullara bağlıdır. Yaratıcılığı geliştiren koşullar olduğu gibi engelleyen ortamlar da
vardır.
Öğretmen, drama etkinlikleri yoluyla kurallara uymama, rahatına
düşkünlük, tembellik, ilişkilerde güvensizlik, yanlış yapma, iletişim kuramama,
yılgınlığa düşme, alay edilmekten korkma, bağımlılık, aşırı mükemmelcilik gibi
tutumlardan öğrencileri uzak tutmalıdır.
Drama çalışmalarına katılacak grubun 10-12 kişiyi geçmemesine özen gösterilmelidir.
12 kişiden büyük bir grupla eğitici drama etkinliği yapabilmek bir hayli
güçtür. Öğrencilerin birbirini perdelemesi, oyuncuları görmeyi; her kafadan bir ses
çıkması ise mesajın anlaşılmasını engeller.
Grup 20 öğrenciyi aşıyorsa, 10’ar kişilik iki grup oluşturmak ve ayrı ayrı
çalıştırmak daha doğru olur.
OKUL ÖNCESİ DRAMA ETKİNLİKLERİNDE DEĞERLENDİRME
Okul öncesi eğitimde drama etkinliklerinin değerlendirilmesi,
liderin/öğretmenin yapacağı gözlemler ve bu gözlemlerden aldığı notlar ve ilgili
formları doldurulması biçiminde gerçekleşir
Okul Öncesi Eğitimde Drama Etkinliklerinde Değerlendirme
Video Kaydı İzleme/İzletme
• Etkinlikler video kaydı ile öğrencilere izletilir. Üzerinde konuşulur.
HAREKET VE HAREKET ÇALIŞMALARININ TEMEL KONULARI :
Hareket Nedir?
Hareket kavramı
fizik Bir cismin durumunun ve yerinin değişmesi, devinim, aksiyon. 2. Vücudu
oynatma, kıpırdatma veya kımıldanma. 3. Davranış, tutum. 5. Belirli bir amaca
varmak için birbiri ardınca yapılan ilerlemeler, akım.” şeklinde tanımlanmıştır
Hareket Çalışmaları
Temel hareket becerileri : Büyük kas hareketleri
Küçük kas hareketleri ve kararlılık hareketleridir.
Hareket çalışmaları belirli hareketlerin öğretilmesi değil, çocuğun stresten
uzaklaştırılması ve ruhsal dengesinin korunmasını sağlamaya yönelik bir araç
olarak algılanmalıdır
Hareket Çalışmalarının Temel Konuları
Çocuklarda hareket çalışmaları yapmak için çocuğun hazırbulunuşluk düzeyi
dikkate alınmalıdır. Hareket çalışmalarında insan vücudunun tanınması, boşluk
yani alan bilgisine sahip olma ve hareketlerin niteliklerinin bilinmesi gerekir..
Özellikle hareket çalışmalarında vücut bölümlerinin gerilmesi ya da
gevşemesinin vücudu rahatlatmadaki etkisi öğrencilere öğretilmelidir.
Hareketlerin Özelliklerdi
Zaman, kuvvet, akış, denge birçok harekette kullanılır ve bunların bilinmesi
hareketin doğru bir şekilde yapılmasını sağlar.
Temel Hareket Becerileri
Temel hareket becerileri büyük kas hareketleri, küçük kas hareketleri ve
kararlılık hareketleridir.
Büyük kas hareketleri (Lokomosyon); emekleme, ayakta durma, yürüme, koşma,
salınım, dönme, yuvarlanma, zıplama ve denge gibi hareketler içeren geniş
kasların kullanılmasıdır
BİLİŞSEL, SOSYAL VE DUYGUSAL GELİŞİMDE HAREKET
GELİŞİMİNİN ROLÜ
Bilişsel Gelişim
“Bilişsel gelişim; doğumdan başlayarak çevremizdeki dünyayla etkileşimimizi
sağlayan ve dünyamızı anlamamızı yarayan bilginin edinilip kullanılmasına,
saklanmasına, yorumlanarak yeniden düzenlenmesine, değerlendirilmesine
yardım eden, bütün zihinsel süreçleri içine alan bir gelişim alanıdır
Duygusal gelişim
“Duygu sözcüğü bireyin yaşamında bir canlanma, hareketlenme anlamına
gelmektedir. Çocuklara iç ve dış dünyalarından gelen etkiler ve herhangi bir olayın
ona hoş gelip gelmeme hâli, duygusal gelişimdir
HAREKET GELİŞİM AŞAMALARI VE 3 – 6 YAŞ HAREKET
ÖZELLİKLERİ
Hareket gelişim aşamaları refleks, gelişmemiş, temel, genel ve özel hareket
becerileri olarak sıralanmaktadır. Bu aşamaların gelişimi bireysel farklılıklara göre
değişir.
Refleks Aşaması (Anne Karnından 1 Yaşa Kadar)
İstem dışı ortaya çıkan davranışlara “refleks” denir. Refleksler doğaldır,
insanın var kalmasında etkilidir. Sonradan öğrenilmeyen, doğuştan getirilen ve
uyarıcılara karşı gösterilen belirli basit tepkilerdir. Refleksler ilk motor tepkiler, ilk
bilgi edinme yollarıdır ve bilgi toplama, besin arama ve yaşamı koruma gibi
özelliklere sahiptir. Anne karnındaki ilk hareketler de birer reflekstir.
Temel hareket dönemi özellikleri
1. Çevresel ve bireysel faktörler ön plana çıkar.
2. Olgunlaşma hareketin edinim sırasını, çevre ise hızını ve düzeyini belirler.
3. Deneyim ve alıştırma, hareketin olgunluk düzeyde kazanılmasında önem
taşır.
4. Temel hareketler döneminde hareket yetenekleri önem kazanır ve
çocuklar aralarında karşılaştırma yaparak övünürler.
5. Temel hareket gelişimi çocukların sosyal ve duygusal gelişimini de olumlu
yönde geliştirir.
6. Temel hareket becerilerinin güç, esneklik, denge, dayanıklılık, hız,
çabukluk ve koordinasyon gibi unsurlar etkindir.
7. İlkel düzeyde kazanılan davranış sonraları düzeltmeler yapılarak geliştirilir
Genel Hareket Dönemi (8 – 10 Yaş Aralığı)
Bu dönemde hareketler amaçlı olmaya başlar. Temel hareketler iyice gelişir
3 – 7 Yaş Hareket Özellikleri
Okul öncesi öğretmenleri ve çocuk eğitimiyle ilgilenenler için çocuk
gelişimiyle ilgili özelliklerin bilinmesi ön görülen amaçların gerçekleştirilmesinde en önemli unsurdur.
HAREKET ÇALIŞMALARINDA (RİTİM, DANS, SPOR,
JİMNASTİK VE ATLETİZM)
PANDOMİM NEDİR?
Beden dili, insanların ilk iletişim aracı olmuştur. Bu sayede düşüncelerini,
duygularını, isteklerini ve ihtiyaçlarını başkalarıyla paylaşabilmişler, iç dünyalarını
yansıtmışlardır. Jest ve mimikler, düşünce ve duygularımızı destekler ve onları
somutlaştırırlar. Örneğin bir konuyu anlatırken baş sallama, kolları açma gibi
hareketler bizi, dinleyen kişinin daha iyi anlamasına yardım eder.
Drama yönteminde kullanılan tekniklerden biri olan pandomim de beden
dilini kullanmaya dayalı olarak ortaya çıkmıştır. Bu anlamda pandomim, fikirlerin
ve duyguların kelimeler kullanılmadan, yani sözsüz olarak anlatılmasıdır.
Pandomim Etkinliği:
Pandomin çalışmaları çocukların ilgisini çekmekte ve onlar bu çalışmalara katılmaktan zevk
almaktadırlar.
Düşünceleri, duyguları ve yaşantıları sözler olmaksızın hareketlerle
anlatmak olarak tanımlanan pandomim; işaret, tavır ve hareketlerle ifadeye
yarayan sözsüz tiyatro oyunu olarak da ifade edilebilir.
Pandomim, genellikle bir öyküyü sadece vücut hareketleriyle iletme sanatı
ya da aracıdır. Jest ve hareket konuşmadan önce gelir. Küçük çocuklar istediklerini,
ihtiyaçlarını hatta korkularını kelimelerle tam olarak ifade etmeyi öğrenmeden
önce jest ve hareketlerle bildirirler.
Pandomimin en büyük faydalarından biri de çocuğun, ifade edilmesi
gereken duygu, ruh durumu, ana fikir üzerinde düşünmesini teşvik etmesidir. Okul
öncesi ve ilkokulun birince devresinde (6-9 yaş)olduğu gibi ikinci devresinde de
kullanılır.
OYUN
Oyun; öğrenme, üretme, deneyim kazanma, iletişim kurma ve yetişkinliğe hazırlanma aracıdır. Oyun sırasında çocuk pek çok şeyi kendi kendine deneyerek öğrenir.
• Oyun, çocuğu geleceğe hazırlayan etkinliktir
• Neşe kaynağıdır.
• Çocuğun yaratıcılığını geliştirir.
• Başarıyı tanıma fırsatı verir.
• Çalışma hayatını sezdirir.
• Çocuğu sosyal hayata hazırlar.
• Yetişkinlerin dünyasını keşfettirir
Oyunun Önemi: Oyunların, • eğlendirme, • zekâyı geliştirme, • bedeni eğitme gibi işlevleri vardır.
Oyun Dönemleri
Çocuklukta oyun oynama davranışının gelişimi bireysel oyun, paralel oyun, sosyal oyun dönemleri olmak üzere birbirini izleyen üç aşamada ele alınır. Bireysel oyun dönemi Bireysel ya da tek başına oyun dönemi ilk iki yaş grubundaki çocuk için söz konusudur. İki yaşından küçük çocuk, çevrelerindeki diğer çocuklarla ya da yetişkinlerle ilgilenmeksizin kendi kendine oynar.
DRAMA OYUN İLİŞKİSİ: Oyun, kendiliğinden başlar ve amaçları belirsizdir. Drama, planlı olduğu için amaçlar önceden belirlenmiştir. Önceden tespit edilmiş amaç ve kazanımlara ulaşılıp ulaşılmadığı değerlendirilir. Oyunda da, dramada da, çocuğun bütün dikkati ve enerjisi etkinlik üzerinde yoğunlaşır. Her iki etkinlik türünde de kurallar vardır. (Bazı kuralsız çocuk oyunları bunun dışındadır.) Ancak dramanın kuralları önceden belirlenmiş olsa da, bu kurallar tartışılabilir ve değiştirilebilir. Çocuk oyunlarında genellikle sonuç önemlidir. Yarışmak, kazanmak, kaybetmek, yanıp oyun dışı kalmak söz konusudur.
Yaratıcı Oyun (Drama Oyunu):
“Yaratıcı oyun” çocukların önceden belirlenmiş metinleri ezberlemeden, gelişim düzeylerine uygun olarak gruplar hâlinde oynadıkları serbest oyundur.
DRAMA: Eski Yunan’da “yapmak, etmek, yaşamak” anlamlarına gelen drama, zaman içinde anlam genişlemesiyle “sahne oyunu, dramatik sanat, hayat olaylarını sahne oyununa dönüştürme” gibi anlamlar kazanmıştır.
Dramayı tiyatrodan ayıran üç önemli fark vardır:
1. Tiyatroda ezberlenmesi gereken bir metin vardır, dramada yoktur.
2. Tiyatro,seyirci için yapılan bir sanattır. Dramada seyirci yoktur. Herkes oyuncudur. Seyirci konumunda olanlar da o anda seyirciyi oynarlar, ancak her an oyuna katılabilirler.
3. Tiyatronun sonunda değerlendirme bölümü yoktur. Dramada değerlendirme bölümü olmazsa yapılan etkinlik drama olmaz.
Drama Türleri:
Psikodrama :
Travma oluşturan bir duruma son vermeyi ya da ruhsal bir sıkıntıyı çözümlemeyi amaçlayan gerçek ya da düşsel sahnelerden kurulu dramatik oyunlardır.
Sosyodrama :Toplumsal oyun olarak adlandırılır. Bir grup bireyin herhangi bir sosyal problemle ilgili rolleri paylaşarak izleyiciler karşısında oynamalarıdır.
Yaratıcı Drama: Bir kavramı, olayı, durumu, düşünceyi, cümleyi, sözcüğü, yaşantıyı tiyatroya özgü teknikleri kullanarak, oyunlar kurgulayarak canlandırma etkinlikleri yaratıcı drama kapsamına girer.
Eğitici Drama: Pedagojik drama adıyla bilinen bu oyun türü, genel olarak çocuğun her konudaki eğitimi için uygulanan bir canlandırma tekniğidir.
Drama Teknikleri ramada en çok kullanılan teknikler şunlardır:
Rol yapma, Rol değiştirme, Doğaçlama
Pandomim: Sözsüz, beden diliyle gerçekleştirilen canlandırmadır. Sessiz sinema bu gruba girer.
Hikâye/Olay canlandırma, Donuk imgeler, Bilinç koridoru, Dedikodu halkası, Sıcak sandalye
Geriye dönüş, Bölünmüş ekran, Dans etme, Resim çizme, Kukla,
Dramanın Aşamaları:
Isınma aşaması: Oyun öncesi aşamadır. Öğrencilerin bedensel, duygusal ve zihinsel bakımdan hazır olmasını ve etkinliğe ısınmasını sağlar.
Oyun aşaması:
Drama etkinliğinin asıl uygulama bölümüdür.
Rahatlama aşaması Oyun sırasında yoğunlaşma, rol yapma gibi etkinliklerle yorulan öğrenci, dramanın rahatlama bölümünde ağır bir müzik eşliğinde bedenini dinlendirir. Bu, kültürfizik ya da beden eğitimi hareketlerinden sonraki rahatlama, nefes alma davranışlarına benzer.
Değerlendirme aşaması Dramanın bitiminde öğrencilerle birlikte duygusal ve düşünsel planda neler elde edildiğinin sorgulandığı bölümdür
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN AMAÇLARI
1. Öğrencilerin bedensel, zihinsel ve duygusal gelişimlerini ve iyi
alışkanlıklar kazanmalarını sağlamak,
2. Olumsuz çevre koşullarından ve ailelerden gelen öğrenciler için ortak
bir yetiştirme ortamı yaratmak,
3. Öğrencilerin Türkçeyi güzel ve doğru konuşmalarını sağlamak,
4. Öğrencileri ilkokula hazırlamaktır.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMDE DRAMA ETKİNLİKLERİ PLANLAMA
Okul öncesi eğitimine yönelik yıllık çalışma planı hazırlanırken her güne bir
drama etkinliği denk getirmek son derece yararlıdır. Böylece her hafta için beş
drama etkinliğine programda yer vermek gerekecektir.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMDE DRAMA ETKİNLİKLERİNDE KULLANABİLECEK TÜRLER
Okul öncesi eğitimde drama etkinlikleri planlarken şiir, masal, fabl (hayvan
masalı), fıkra, bilmece gibi edebî türler yanında güncel olaylardan da yararlanılabilir.
GRUP LİDERLİĞİ
Drama çalışmaları sırasında öğretmen grubun lideridir.
Drama Öğretmeni/Lideri
Eğitici drama çalışmaları yapmak için tiyatrocu olmaya ihtiyaç yoktur.
Amaç, öğrencinin her alandaki gelişimini sağlamak ve öğrenme sürecinin verimli
geçmesine zemin hazırlamaktır.
Grubun asıl öğretmeni (sınıf ya da ders öğretmeni), bu etkinlikleri yürütmek
için en uygun kişidir.
Drama öğretmeninin sahip olması gereken özellikler
• Drama lideri etkinlikleri severek ve isteyerek yapmalıdır.
• Alan bilgisine olduğu kadar tiyatro ve pedagoji bilgisine de sahip
olmalıdır.
• Diksiyonu düzgün olmalı, beden dilini doğru ve etkili kullanmalıdır.
• İletişim becerisi üst düzeyde bir öğretmen olmalıdır.
• Öğrencilerin ana dilini düzgün kullanımına özen göstermelidir.
Drama Araç ve Gereçleri
Araç ve gereçler yerinde kullanıldığında, rol oynamada ve doğaçlamalarda
öğrencinin dikkatinin odaklaşmasında, öğrencinin motive olmasında yararlı bir
işlev görür.
Drama Etkinliklerinde Dikkat Edilecek Hususlar
Drama etkinlikleri, çocukların yaratıcılığını geliştirmek için çok iyi ortamlar
sunmaktadır. Bütün olumlu özelliklere sahip yaratıcı bireyler yetiştirmek belli
koşullara bağlıdır. Yaratıcılığı geliştiren koşullar olduğu gibi engelleyen ortamlar da
vardır.
Öğretmen, drama etkinlikleri yoluyla kurallara uymama, rahatına
düşkünlük, tembellik, ilişkilerde güvensizlik, yanlış yapma, iletişim kuramama,
yılgınlığa düşme, alay edilmekten korkma, bağımlılık, aşırı mükemmelcilik gibi
tutumlardan öğrencileri uzak tutmalıdır.
Drama çalışmalarına katılacak grubun 10-12 kişiyi geçmemesine özen gösterilmelidir.
12 kişiden büyük bir grupla eğitici drama etkinliği yapabilmek bir hayli
güçtür. Öğrencilerin birbirini perdelemesi, oyuncuları görmeyi; her kafadan bir ses
çıkması ise mesajın anlaşılmasını engeller.
Grup 20 öğrenciyi aşıyorsa, 10’ar kişilik iki grup oluşturmak ve ayrı ayrı
çalıştırmak daha doğru olur.
OKUL ÖNCESİ DRAMA ETKİNLİKLERİNDE DEĞERLENDİRME
Okul öncesi eğitimde drama etkinliklerinin değerlendirilmesi,
liderin/öğretmenin yapacağı gözlemler ve bu gözlemlerden aldığı notlar ve ilgili
formları doldurulması biçiminde gerçekleşir
Okul Öncesi Eğitimde Drama Etkinliklerinde Değerlendirme
Video Kaydı İzleme/İzletme
• Etkinlikler video kaydı ile öğrencilere izletilir. Üzerinde konuşulur.
HAREKET VE HAREKET ÇALIŞMALARININ TEMEL KONULARI :
Hareket Nedir?
Hareket kavramı
fizik Bir cismin durumunun ve yerinin değişmesi, devinim, aksiyon. 2. Vücudu
oynatma, kıpırdatma veya kımıldanma. 3. Davranış, tutum. 5. Belirli bir amaca
varmak için birbiri ardınca yapılan ilerlemeler, akım.” şeklinde tanımlanmıştır
Hareket Çalışmaları
Temel hareket becerileri : Büyük kas hareketleri
Küçük kas hareketleri ve kararlılık hareketleridir.
Hareket çalışmaları belirli hareketlerin öğretilmesi değil, çocuğun stresten
uzaklaştırılması ve ruhsal dengesinin korunmasını sağlamaya yönelik bir araç
olarak algılanmalıdır
Hareket Çalışmalarının Temel Konuları
Çocuklarda hareket çalışmaları yapmak için çocuğun hazırbulunuşluk düzeyi
dikkate alınmalıdır. Hareket çalışmalarında insan vücudunun tanınması, boşluk
yani alan bilgisine sahip olma ve hareketlerin niteliklerinin bilinmesi gerekir..
Özellikle hareket çalışmalarında vücut bölümlerinin gerilmesi ya da
gevşemesinin vücudu rahatlatmadaki etkisi öğrencilere öğretilmelidir.
Hareketlerin Özelliklerdi
Zaman, kuvvet, akış, denge birçok harekette kullanılır ve bunların bilinmesi
hareketin doğru bir şekilde yapılmasını sağlar.
Temel Hareket Becerileri
Temel hareket becerileri büyük kas hareketleri, küçük kas hareketleri ve
kararlılık hareketleridir.
Büyük kas hareketleri (Lokomosyon); emekleme, ayakta durma, yürüme, koşma,
salınım, dönme, yuvarlanma, zıplama ve denge gibi hareketler içeren geniş
kasların kullanılmasıdır
BİLİŞSEL, SOSYAL VE DUYGUSAL GELİŞİMDE HAREKET
GELİŞİMİNİN ROLÜ
Bilişsel Gelişim
“Bilişsel gelişim; doğumdan başlayarak çevremizdeki dünyayla etkileşimimizi
sağlayan ve dünyamızı anlamamızı yarayan bilginin edinilip kullanılmasına,
saklanmasına, yorumlanarak yeniden düzenlenmesine, değerlendirilmesine
yardım eden, bütün zihinsel süreçleri içine alan bir gelişim alanıdır
Duygusal gelişim
“Duygu sözcüğü bireyin yaşamında bir canlanma, hareketlenme anlamına
gelmektedir. Çocuklara iç ve dış dünyalarından gelen etkiler ve herhangi bir olayın
ona hoş gelip gelmeme hâli, duygusal gelişimdir
HAREKET GELİŞİM AŞAMALARI VE 3 – 6 YAŞ HAREKET
ÖZELLİKLERİ
Hareket gelişim aşamaları refleks, gelişmemiş, temel, genel ve özel hareket
becerileri olarak sıralanmaktadır. Bu aşamaların gelişimi bireysel farklılıklara göre
değişir.
Refleks Aşaması (Anne Karnından 1 Yaşa Kadar)
İstem dışı ortaya çıkan davranışlara “refleks” denir. Refleksler doğaldır,
insanın var kalmasında etkilidir. Sonradan öğrenilmeyen, doğuştan getirilen ve
uyarıcılara karşı gösterilen belirli basit tepkilerdir. Refleksler ilk motor tepkiler, ilk
bilgi edinme yollarıdır ve bilgi toplama, besin arama ve yaşamı koruma gibi
özelliklere sahiptir. Anne karnındaki ilk hareketler de birer reflekstir.
Temel hareket dönemi özellikleri
1. Çevresel ve bireysel faktörler ön plana çıkar.
2. Olgunlaşma hareketin edinim sırasını, çevre ise hızını ve düzeyini belirler.
3. Deneyim ve alıştırma, hareketin olgunluk düzeyde kazanılmasında önem
taşır.
4. Temel hareketler döneminde hareket yetenekleri önem kazanır ve
çocuklar aralarında karşılaştırma yaparak övünürler.
5. Temel hareket gelişimi çocukların sosyal ve duygusal gelişimini de olumlu
yönde geliştirir.
6. Temel hareket becerilerinin güç, esneklik, denge, dayanıklılık, hız,
çabukluk ve koordinasyon gibi unsurlar etkindir.
7. İlkel düzeyde kazanılan davranış sonraları düzeltmeler yapılarak geliştirilir
Genel Hareket Dönemi (8 – 10 Yaş Aralığı)
Bu dönemde hareketler amaçlı olmaya başlar. Temel hareketler iyice gelişir
3 – 7 Yaş Hareket Özellikleri
Okul öncesi öğretmenleri ve çocuk eğitimiyle ilgilenenler için çocuk
gelişimiyle ilgili özelliklerin bilinmesi ön görülen amaçların gerçekleştirilmesinde en önemli unsurdur.
HAREKET ÇALIŞMALARINDA (RİTİM, DANS, SPOR,
JİMNASTİK VE ATLETİZM)
PANDOMİM NEDİR?
Beden dili, insanların ilk iletişim aracı olmuştur. Bu sayede düşüncelerini,
duygularını, isteklerini ve ihtiyaçlarını başkalarıyla paylaşabilmişler, iç dünyalarını
yansıtmışlardır. Jest ve mimikler, düşünce ve duygularımızı destekler ve onları
somutlaştırırlar. Örneğin bir konuyu anlatırken baş sallama, kolları açma gibi
hareketler bizi, dinleyen kişinin daha iyi anlamasına yardım eder.
Drama yönteminde kullanılan tekniklerden biri olan pandomim de beden
dilini kullanmaya dayalı olarak ortaya çıkmıştır. Bu anlamda pandomim, fikirlerin
ve duyguların kelimeler kullanılmadan, yani sözsüz olarak anlatılmasıdır.
Pandomim Etkinliği:
Pandomin çalışmaları çocukların ilgisini çekmekte ve onlar bu çalışmalara katılmaktan zevk
almaktadırlar.
Düşünceleri, duyguları ve yaşantıları sözler olmaksızın hareketlerle
anlatmak olarak tanımlanan pandomim; işaret, tavır ve hareketlerle ifadeye
yarayan sözsüz tiyatro oyunu olarak da ifade edilebilir.
Pandomim, genellikle bir öyküyü sadece vücut hareketleriyle iletme sanatı
ya da aracıdır. Jest ve hareket konuşmadan önce gelir. Küçük çocuklar istediklerini,
ihtiyaçlarını hatta korkularını kelimelerle tam olarak ifade etmeyi öğrenmeden
önce jest ve hareketlerle bildirirler.
Pandomimin en büyük faydalarından biri de çocuğun, ifade edilmesi
gereken duygu, ruh durumu, ana fikir üzerinde düşünmesini teşvik etmesidir. Okul
öncesi ve ilkokulun birince devresinde (6-9 yaş)olduğu gibi ikinci devresinde de
kullanılır.