- Mesajlar
- 255
- Tepkime puanı
- 24
- Puanları
- 18
MOBİL TEKNOLOJİLER
Kökeni 1480-90 yıllarına dayanır.
Latince möbilis kelimesinden türetilmiştir.
Kolay hareket ettirilebilme becerisini tanımlayan bir sıfattır.
Yeni teknolojik girişimlere yaptığı etkin yatırımlarla bilinen Mary Meeker’dır.
Akıllı telefonlar ve tabletler başta olmak suretiyle mobil teknolojinin yaygınlaşmasının ana sebebi; bireylere sağladığı yerden ve zamandan bağımsız anında prosedür yapabilme yeteneğidir.
Tabletler ,iş dünyasının ürfaktörlik, yaratıcılık ve devamlılık ihtiyaçları bağlamında tercih edilen birincil cihazdır.
MOBİL İLETİŞİM TÜRLERİ
1-TELSİZLER
Mobil işletim sisteminin başlangıç noktası olarak kabul edilir.
Radyo sinyalleri vasıtasıyla kabloya ihtiyaç duymadan kullanılabilen haberleşme cihazlarıdır.
Genel olarak alıcı-verici esasına göre çalışır.
Guglielmo Marconi kablosuz veri iletişimini gerçekleştiren ilk kişi olarak kabul edilir.
Marconi ilk telsiz masajını 1901 yılında İngiltere’nin Cornwall bölgesinde kurduğu deniz aşırı telsiz istasyonundan Kanada’da bulunan Newfoundland’e göndermiştir.
2-UYDU SİSTEMLERİ
1957 yılında Sovyetler Birliği tarafından uzaya gönderilen ilk uydu Sputnik 1 ile uzay çağı ve uydu iletişimi başlamıştır.
3- Wİ-Fİ
Elektronik cihazların kablosuz ağlara bağlanmalarını sağlayan bir teknolojidir.
Verimliliği ve ürfaktörliği arttırmak mobiliteden faydalanmak kablolama zorunluluğunu ve maliyetini ortadan kaldırmak amaçlarıyla kablolu iletişime alternatif olarak ortaya çıkmıştır.
4-HÜCRESEL AĞLAR
Veri iletiminin radyo dalgaları üzerinden yapıldığı ve hücre adı verilen bölümlendirilmiş kapsama alanları vasıtasıyla mobil iletişime imkân tanıyan bir kablosuz ağ tipidir.
İlk olarak 1947 yılında tasarlanan telefon sistemleri taşıtlarda telefon kullanımını imkânlı hale getirmiştir.
Taşınır telefon santrali, ana istasyonlar, radyo kanalları ve abonelerin kullandığı taşınır radyo telefonlar olmak suretiyle sistemin başlıca dört bileşeni vardır.
1G (1970-1990):İlk kablosuz iletişim sistemi, İskandinav ülkeleri İngiltere, Almanya ve Fransa’da kullanılmıştır.
1981 yılında Avusturya, Hollanda, Fransa, Macaristan, Belçika ve Türkiye’de araç telefonu altyapısı olarak kullanılmıştır.
Standartlar; AMPS,NIMT, TACS Ses İletimi
2G (1990-2000)
Standartlar; GSM, D-AMPS, TDMA, CDMA, PDC Aynı anda birden çok kullanıcıya ses ve veri iletimi
2,5G (2001-2004)
Standartlar; HSCSD, GPRS, EDGE, CDMA2000 1x Paket anahtarlamalı veri iletimi, evrensel erişim
3G (2004-2005)
Standartlar; IMT- 2000, UMTS, CDMA2000 1x EV Multimedya , Her zaman bağlantı, Sürekli dolaşım
Desteklediği Özellikler;
Simetrik ve asimetrik veri iletimi gerçekleştirilebilir.
Daha iyi ses kalitesi elde edilebilir.
Daha büyük kapasiteli ve tasarlanmış frekans kullanımı gerçekleştirilebilir.
Çokluortam hizmetleri kullanmak mümkün.
Paket bağlantılı hizmetler ve anlık görüntü transferi sağlanabilir.
2 Mbps’ye kadar veri iletim hızı destek verilmektedir.
3,5G (2006-2010)
Standartlar; HSPA Arttırılmış veri hızı, Mobil TV izleme
4G (2010-2011)
Standartlar; Wimax, LTE HD kalitesinde yayın, 3D programlar
Sağladığı Avantajlar;
Eş zamanlı kullanıcı kapasitesi tasarlanmıştir.
Sorunsuz ve çok hızlı bağlantı kurabilmektedir.
Önceki sistemlerde sunulan standartlarla uyumlu çalışmaktadır.
IP tabanlı sistem, düşük maliyetle esnek kullanım ve yeni servisler sunmaktadır.
4,5G (2011-…)
Standartlar; LTE Advanced , MIMO Arttırılmış veri transfer hızı, Düşük gecikme süresi, Arttırılmış veri
Dünyada GSM ağları üzerinden ilk telefon görüşmesi 1 Temmuz 1991 günü Finlandiya Başbakanı Harri Holkeri tarafından gerçekleştirilmiştir.
HSCSD:64 Kbps’ye kadar hızda verileri GSM sistemine aktarmaktedir.
GPRS: Mobil iletişimde yapılan en büyük geliştirmelerden biridir. GPRS ile devre anahtarlamalı sistemden paket sisteme geçilmiştir.GPRS ile 115 Kbps hızda veri iletimi gerçekleştirilmektedir.
EDGE:Çokluortam servis programlarının kullanımını basitlaştırır.Veri transfer hızını 384 Kbps’ye çıkarmıştır.
UMTS:Yüksek hızlı veri alışverişini sağlayan üçüncü nesil haberleşme sistemidir.
5G
2020 yılına kadar tamamlanması ve kullanılmaya başlanılması öngörülmektedir. Samsung Kasım 2016 tarihinde Çin Mobil Araştırma Enstitüsü (CMRI) ile beraber yaptığı çalışmalarda 5G prototip denemesini başarıyla tamamladıklarını duyurmuştur.
MOBİL CİHAZLAR
Mobil cihaz;Hareket durumunda prosedür yapabilme kapasitesine sahip basit taşınabilir elektronik aletler için kullanılan genel bir sıfattır.
Mobil cihazların en büyük ortak özellikleri taşınabilirliktir.
Akıllı Telefonlar
Elde taşınabilir telefonların ilk örneği 3 Nisan 1973 yılında Martin Cooper tarafından Motorola içeriğinde tasarlanmıştir.
1984 yılında üretilen Motorola DynaTAC 8000X dünyada satışa sunulan ilk mobil telefonudur.
1994 yılında IBM tarafından tasarlanan IBM Simon Communicator akıllı telefon alarak piyasaya sürülen ilk mobil cihazdır.
Ericson R380, BlackBerry, Nokıa E62, Moto Q, HP İPAQ ve Palm Treo 2000’li yılların akıllı telefonlarına örneğin verilebilir.
Mobil telefonlar açısından en büyük gelişim 2007 yılında Steve Jobs liderliğindeki Apple firması tarafından tasarlanan İphone ile yaşanmıştır.
İOS Apple firması tarafından tasarlanmış bir mobil işletim sistemidir.İlk olarak 2007 yılında ilk İphone ile kullanılmaya başlanmıştır.
Android Google firması tarafından tasarlanmış bir mobil işletim sistemidir.Çoklu dokunmatik ekranlara sahip akıllı telefon ve tabletler için geliştirilmiş olan Android açık kaynak kodludur.
2008 yılında HTC firması tarafından tasarlanan HTC Dream Android işletim sistemine sahip akıllı telefon olarak satışa sunulmuştur.
Android şu an dünya çapında en fazla kullanılan mobil işletim sistemidir.
Lider Akıllı Telefon Satıcıları
1-Samsung 2- Apple 3-Huaweı 4-Oppo 5-Vıvo
2) Tabletler
Bilgisayarların prosedür gücünü telefonların mobil yetenekleri ile birleştirmek amacıyla tasarlanmış cihazlardır.
Tabletler 7 inç ve üzeri çoklu dokunmatik geniş bir ekrana sahiptirler.
İOS,Android ve Windows 10 mobile gibi gelişmiş mobil işletim sistemleri ile tümleşir olarak çalışmaktadır.
Ekran boyutu 5,5-7 inç arasında olan ve kullanım şekli açısından tablet fonksiyonelliğine sahip akıllı telefonlara Phablet denir.
Samsung tarafından 1989 yılında üretilen GridPad satışa sunulan ilk tablet türü mobil cihaz olarak tanımlanır.
Amazon tarafından 2007 yılında tasarlanan e-kitap okuyucusu Amazon Kindle’dır.
Lider Tablet Satıcıları
1-Apple 2- Samsung 3-Lenovo 4-Huaweı 5-Amazon
3) Taşınabilir Bilgisayarlar
A-Dizüstü Bilgisayarlar
Dizüstü (Laptop) terimi ilk olarak 1983 yılında NEC Ultralite ve Compaq Lte model bilgisayarlar için kullanılmıştır.
B-Ultrabook
Intel firması tarafından standartlaştırılmış yeni bir mobil cihaz türüdür.
Microsoft Surface Book, Dell XPS, Asus Zenbook ve Lenovo Yoga şuan piyasada bulunan ultrabook’lara örneğin verilebilir.
C-İkisi Bir Arada
Genelde 360 derece döndürülebilir ya da tak-çıkar yapıda tasarlanmaktadır.Lenovo Yoga 2016’nın en fazla satan 360 derece döndürülebilir ikisi bir arada bilgisayarlarından biridir.Diğer bir örnek ise Microsoft Surface Pro 4 verilebilir.
4 )Giyilebilir Cihazlar
Saat,bileklik ve gözlük gibi giyilebilen veya takılabilen yapıya sahip mobil cihazlardır.
Diğer mobil cihazlardan ayıran en büyük özellik;insan vücuduyla tümleşik olarak çalışmalarıdır.
Cihazlar konuşma,dokunma,el ve göz hareketleri vasıtasıyla kontrol edilebilmektedir.
A-Akıllı Saatler
Kalp atış hızı,ivme,ışık ve denge ölçümü yapabilen algılayıcılardan oluşan yüksek teknoloji ürünü donanımlara da sahiptir.Kullanılan akıllı saatler ve mobil işletim sistemleri;
-Android Wear:Google tarafından tasarlanmıştir. Sony Smart Watch 3 , Moto 360 2 , Asus Zen Watch 2 ,
Tag Heuer Connected, Casio WSD-F10 ve Fosil Q Marshall örneğin verilebilir.
-WatchOS:Apple firması tarafından kendi akıllı saatleri (Apple Watch) için tasarlanmıştir.
-Tizen: Linux çekirdeği üzerine inşa edilmiş bir mobil işletim türüdür.Samsung Gear 2 ve 3 Tizen işletim sistemini kullanan akıllı saatlere örneğin verilebilir.
-Pebblerebble tarafından kendi ürettikleri akıllı saatlerde kullanılmaktadır.
B-Etkinlik İzleyiciler
-Gözlükler:Çoğunlukla sanal veya arttırılmış gerçeklik teknolojileri kullanılarak tasarlanmıştir.
1-Google Glass:Özünde arttırılmış gerçeklik gözlüğüdür.Android mobil işletim sistemine sahiptir.
2-Microsoft Hololens:Gözlük şeklinde geliştirilmiş holografik bir attırılmış gerçeklik bilgisayarıdır.
3-Samsung Gear VR:Akıllı telefonlar vasıtasıyla kullanılabilen bir sanal gerçeklik gözlüğüdür.
4-Oculus Rift:Göz başına 1080*1200 çözünürlük ve entegre kulaklık sistemi ile 3 boyutlu ses tecrübesi sunar.
DONANIM TEKNOLOJİLERİ
İşlemci-CPU ve GPU
Mobil cihazlarda birçok prosedür prosedürciler tarafından yönetilir.
CPUonanım Merkezi İşlem birimi
GPU:Grafik prosedürci
Snapdragon 820 hali hazırda kullanılan en güçlü prosedürci olarak belirlenmiştir.
Ekran
Mobil cihazların ekran boyutları 2,5 ile 17 inç arasında değişmektedir.
Akıllı telefon:2,5-7 İnç
Phablet:5,5-7 İnç
Tablet:7-12,5 İnç
Taşınabilir Bilgisayar:12,5-17 inç
Ekran teknolojisi ve çözünürlük mobil cihazlardaki görüntü kalitesini belirleyen en önemli kıstkatiyenrdır.
Ekran Teknolojileri
LCD:Görüntü oluşturmak için sıvı kristallerin ışık dağıtım yeteneğini kullanan bir düz ekran teknolojisidir.
LED:Işık kaynağı olarak diyot adı verilen ışık üretebilme yeteneğine sahip yarı ilfaktörlerin kullanıldığı bir ekran teknolojisidir.İki tür alaşım kullanılır.Bunlar; Kırmızı-Turuncu-Sarı ledler için alüminyum galyum indiyum fosfat alaşımları ve Yeşil-Mavi-Beyaz ledler için İndiyum galyum nitrat alaşımlarıdır.
OLED ve AMOLED:Oled renk üretmek için karbon kullanan bir ekran teknolojisidir.OLED ekranların aktif matris adresleme şeması kullanan versiyonlerine AMOLED ekran denir.
E-INK:Özellikle e-kitap okuyucuları için geliştirilmiş siyah-beyaz bir ekran teknolojisidir.
Gorilla Glass:Sertleştirilmiş cam teknolojisidir.
VGA-640*480 piksel QHD-2560*1440 piksel
HD-1280*720 piksel UHD-3840*2160 piksel
FHD-1920*1080 piksel 2K-2048 piksel yatay çözünürlük
4K-4096 piksel yatay çözünürlük
Piksel, dijital bir görüntünün en ufak birimidir.1 pikselin 1 milyon katı mp olarak adlandırılır.
BAĞLANTI
Telefon:Sim kart vasıtasıyla 3G,4G ve 4,5G mobil iletişim ağlarına bağlantı kurarak sesli ve videolu görüşme,mesajlaşma ve mobil internet kullanımını mümkün kılar.
Wi-Fi:Kablosuz mahalli ağlara bağlanmak.
Bluetooth:Kısa mesafeli veri iletimini sağlamak amacıyla tasarlanmış kablosuz bağlantı teknolojisidir.
NFC:Yakın alan iletişimi anlamına gelir.Cep telefonlarıyla temassız para ödeyebilmenin yanı sıra mobil cihazlar arasında veri aktarımıne imkân sağlar.
ANT+:Günümüzde akıllı saat ve giyilebilir cihazlarla akıllı telefonlar arasındaki ufak boyutlu veri paylaşımları için kullanılmaktadır.
GPS:Navigasyon ve harita gibi konum tabanlı programlarda sık sık kullanılır.
MOBİL CİHAZLARDAKİ ALGILAYICILAR
-İvmeölçer -Jiroskop -Yakınlık ölçer (Proximity) -Barometre -Kalp Atış Hızı (Heart Rate)
-Pusula -Parmak İzi Tarayıcısı -Işık
İŞLETİM SİSTEMLERİ
İşletim Sistemi:Kullanıcı ile bilgisayar arasındaki etkileşimi yöneten sistem programlarının genel adıdır.Datalight DOS gib:i gömülü sistemler mobil iletişim sisteminin atası sayılır.
Android:Android dünya çapında en fazla kullanılan mobil işletim sistemidir.Kullanıcı kullanıcı arayüzü;hafifçe dokunma,kısa sürede kaydırma,sıkma ve genişletme gibi parmak hareketlerine reaksiyon verecek şekilde geliştirilmiştır.
İOS: Apple firması tarafından tasarlanmış mobil işletim sistemidir.İlk olarak 2007 yılında İphone telefonlar ile kullanıma sunulmştur.Doğrudan parmak hareketleri ile kullanılabilen çoklu-dokunmatik ekranlara göre geliştirilmiş ilk mobil işletim sistemidir.Resmi uygulama marketi App Store’dir.
Windows 10:Microsoft tarafından tasarlanmıştir.Resmi uygulama mağazası Windows Store’dir.
Tizen:Tizen mobile,Tizen TV ve Tizen Giyilebilir versiyonlere sahiptir.
MOBİL TEKNOLOJİ UYGULAMALARI
Bulut Bilişim:Yerel kaynaklar yerine tamamıyla internet üzerinden erişebilen ve yönetilebilen program,sistem veya platform tabanlı hizmetler tümüdür.Yer ve zaman bağımsız kullanılabilen bir bilgi prosedür modelidir.Dört farklı şekilde yapılandırılmaktadır.Bunlar;
–Genel Bulut -Özel Bulut -Melez Bulut -Topluluk Bulut
Bulut Bilişim Hizmet Modelleri;Altyapı,Platform ve Yazılımdır.
Dijital Yardımcılar:Google Now,Apple Sri ve Microsoft Cortana’dır.
Sanal Gerçeklik:En genel ifadeyle gerçek dünyanın sanallaştırılmasıdır.
Arttırılmış Gerçeklik:GPS ,görüntü,ses,ışık,ağırlık vb. gibi çok çeşitli veriler sayesinde anlık dünyada referans alınan ortamları algılar.Oluşturulan harmanlanmış ortam kullanıcılara iletilir.
Oyunlar günümüzde arttırılmış gerçeklik teknolojilerinin en yoğun ve etkin olarak uygulandığı alanlardan biridir.
AG teknolojileri kullanıcılarına gerçek ve sanal nesnelerin iç içe girdiği canlı ve etkileşimli bir ortam sunar.
AG anlık ve etkileşimli olarak gerçek dünyayı bilgisayar ortamında tasarlanan sanal ortamlarla zenginleştirir.
AG sık sık akıllı telefon ve tablet gibi mobil bilgisayar sistemlerine ek olarak gözlük formundaki giyilebilir cihazlarla da oluşturulur.
AG gerçek ile sanal arasındaki ayrımı görünmez kılarak harmanlanmış bir ortam oluşturmayı hedefler.
SOSYAL MEDYA VE KİŞİSEL YAYINCILIK
Sosyal Medyanın Hızla Benimsenmesinin ve Yaygın Kullanılmasının Nedenleri
İhtiyaç duyulan verilere hızlı ulaşım
Hızlı ve çift taraflı iletişim kurabilme
Eğlenceli aktiviteler sunması
Bireylerin kendilerini özgürce ifade edebilmeleri
Sosyal Ağların Ortaya Çıkış Süreci
Kullanıcılara kendi profillerini yapılandırma arkadaş listesi oluşturma ve gezinme olanağı veren ilk sosyal ağ sitesi com 1997 yılında kurulmuştur.
com bireylerin iş dünyasına yönelik ağlarını yapılandırmak üzere 2001 yılında internet kullanıcılarıyla buluşturulmuştur.
Fotoğraf paylaşım ağı olan İnstagram 2010 yılında sosyal ağlar arasına katılmıştır.
Dünyada ve Türkiye’de Popüler Olarak Kullanılan Başlıca Sosyal Medya Uygulamaları
Facebook:Marc Zuckerberg tarafından geliştirilerek 2006 yılında kullanıma açılmıştır.
Twitter:Haberleşme ağıdır.140 karakter sınırlandırmasıyla anlık paylaşım sunar.
Whatsapp:Akıllı teleonlar için tasarlanmış metin,ses,video ve ses kaydı transferi yapılabilen anlık mesajlaşma programıdır.
WordPress:Blog sistemidir.
Google Plus:Kullanıcılarına dijital kimlik oluşturma fotoğraf paylaşma gibi imkânlar sunar.
Linkedin:İş yaşamına yönelik sosyal ağdır.
İnstagram:Fotoğraf ve video paylaşım ağıdır.
Youtube:Video paylaşım palatformudur.
Foursquare:Konum belirtme yoluyla ziyaret edilen yerler ile ilgili yorum yapmaya imkân tanıyan ağdır.
SlideShare:Word,Excell,Powerpoint gibi Office dökümanlarının paylaşıldığı sosyal ağdır.
Delicious
MySpace:Günlük tutma,görsel,video ve bağlantı paylaşma imkânı vermektedir.
Sosyal Medyanın Özellikleri
-Ekonomik -Erişilebilir -Güncel -Özgür
Bir kişiyi dürtmek,eklenen içeriği beğenmek veya bir kişinin takipçisi olmak sözsüz iletişim öğeleridır.
Sosyal Medya Bağımlılık Belirtileri
Sosyal medya hesaplarını çok kısa Aralıklarla kontrol etme ihtiyacı
Sosyal medyada yaşanan yöntem problemlera ve olumsuz eleştirilere karşı tahammülsüzlük
Bulunduğu her konumu anlık paylaşma ve yer bildirme ihtiyacı
Diğer kullanıcılar tarafından yayınlanan içeriği ilk beğenen veya ilk yorum yapan olma yarışı
Günlük yaşamda sürekli kendi bloğunda bulunan yazıları yönlendirme biçiminde sıralanabilir.
Sosyal Ağlarda Güvenliği Tehdit Eden Durumlar
Sosyal paylaşım sitelerindeki gizli bağlantılara tıklanması
Korsan programların kullanılması
Sahte arkadaş mesajlarındaki bağlantılara tıklanması
Sahte güvenlik uyarılarına tıklanması
Sahte ağ mesajlarındaki bağlantılara tıklanması
Canlı Yayıncılık Araçları
–Ustream TV -Justin TV -Livestream -Blog TV -Periscope -Facebook Live Video -Youtube 360
Sosyal Medya Okuryazarlığı:Genel olarak sosyal medyayı kullanabilmek için ihtiyaç duyulan yeterlilikleri ifade etmektedir.
Sosyal medyayı geleneksel medyadan ayıran en önemli özellik;İçerik bireyler tarafından inşa edilir.
21.Yüzyıl Yaşam Becerileri
Eleştirel düşünme ve sorun çözme
İşbirliği ve liderlik
Esneklik
İnisiyatif kullanabilme ve girişimci olma
Etkili iletişim becerilerine sahip olma
Bilgiye erişim ve analiz becerilerine sahip olma
Meraklı ve yaratıcı olma
Kişisel Öğrenme Ağı Nasıl Oluşturulur?
Bir sosyal medya aracı seçin ve ilgilendiğiniz alandaki lider kişileri takip takip etmeye başalyın
Ağınızı genişletin
Siz de fikirlerinizi paylaşın
Sosyal yer imleri kullanın
Blog oluşturun ve canlı tutun
Kişisel Öğrenme Ortamı Oluştururken Hangi Sosyal Araçlar Kullanılabilir?
-Twitter -Facebook -Wordpress -Mendeley -Researchgate -Classroom 2 -Diigo -Slideshare
-Scribd -Pinterest -Delicious
KURUMSAL SOSYAL MEDYA
Sosyal medya her yerden ulaşılabilen kullanıcı tarafından üretilen içeriğin oluşturulmasını,erişilmesini ve değiştirilmesini sağlayan internet tabanlı ve mobil tabanlı internet programları olarak tanımlanmaktadır.
Sosyal medya internet 2’nin teknolojik temellerine dayanır.
Sosyal Medyanın Kurumlar Açısından Önemi
Sosyal medya bir diyalogdur
Sosyal medya içeriği kullanıcı tarafından üretilmiştir
Sosyal medya birden fazla platform ve araç içerir
Sosyal medya ölçme basitlığı sağlar
Sosyal medya farklı gruplar arasında etkileşim sağlar
Sosyal medya düşük maliyetli iletişim platformlardır.
Sosyal medya şahsi,siyasi ve ticari kullanım için ilişkiler kurar
Sosyal Medyayı Geleneksel Medyadan Farklı Kılan Özellikler
Zaman ve mekandan bağımsız olması
Kullanımının basit olması
Etkileşimi desteklemesi
Kullanıcının ürettiği içeriği paylaşmasına imkân sağlaması
Sosyal medyada diğer platformlarla bağlantılı olması
Ölçüm yapmayı basitlaştırması
Sosyal Medya Platformları
a)İşbirlikçi Projeler:Son kullanıcı tarafından içeriğin beraber ve eş zamanlı oluşturulmasını sağlayan,kullanıcıların internet tabanlı bağlantılarla metin tabanlı içerik ekleyebildiği,kaldırabildiği ve değiştirebildiği internet sitesidir.
b)Bloglar:Genellikle tarih bilgisiyle kaşelenmiş girdileri ters kronolojik sırayla görüntüleyen özel internet siteleridir.
Kurum bloglarının türleri;
-Yönetici blogları -Kurum blogları -Ürün blogları -Müşteri hizmetleri blogları
–Savunma blogları -Çalışma blogları
Bir blog başarısı için en önemli etkenlerden biri bir blog yazarının güvenilirliğidir.
Blogların Kurumlara Sağladığı Olanaklar
Bilginin basit sağlanması
Daha insani bir ses oluşturması
Güven ve itibarın artmasını sağlaması
Pazarlama kampanyalarına destek sağlaması
Gelişmiş müşteri hizmetleri sunması
Yeni bir hedef kitle oluşturma fırsatı sağlaması
Gelişmiş kurumiçi iletişimi gerçekleştirmesi
c)Mikrobloglar:İnsanların bilgi ve günlük faaliyetlerini daha süratli ve basit yayınlayabilmelerine imkân tanıyan platformlardır.En yaygın mikroblog aracı Twitter’dır.
d)İçerik Toplulukları:Temel amacı;kullanıcılar arasında medya içeriğinin paylaşılmasıdır.Metin,fotoğraf,video ve Powerpoint sunuları gibi çeşitli medya türleri için olabilir.En yaygın Youtube’dir.
e)Sosyal Ağ Siteleri:Kişisel bilgi profilleri oluşturarak ve arkadaş davet ederek birbirleriyle e posta ve anlık ileti göndererek kullanıcıların bağlantı kurmasını sağlayan programlardır.
f)Sanal Dünyalar:En önemli örneği Second Life uygulamasıdır.
Sanal oyun dünyaları:Kullanıcıların çok oyunculu online rol yapma oyunu bağlamında sıkı kurallara göre davranmasıni gerektiren oyun türleridir.
Sanal sosyal dünyalar:Kullanıcıların davranışlarını daha özgürce seçmelerine ve esas olarak kendi gerçek hayatlarına benzer bir sanal yaşam sürmelerine imkân tanıyan oyun türleridir.
Sosyal Medya Pazarlama Süreçleri
-Dinleme -Ölçme -Bağlanma -Pazarlama çabalarını optimize etme
SOSYAL MEDYA KURUM İTİBARI
Kurumların sanal ortamlarda dikkat etmesi gereken hususlar
Kurum ve marka hakkında anahtar kelimeleri takip edebilmek
İş alanı,kurum,marka ve ürün ile ilgili önde gelen blogları takip edebilmek
Hedef kitlelere sistematik ve doğru bilgileri sağlamak
Kurumu veya markayı ilgilendiren paylaşımları görmezden gelmemek.
Klososky online itibarı yönetmek için üç adımlı bir prosedür önermiştir.Bunlar;
-Dinleme süreci -Khamle politikasının oluşturulması -Ölçüm veraporlama sistemleri
Kurumların İtibarını Etkileyecek Sosyal Medya Dşayetleri
-Güven -Şeffaflık -Khamle
Büyük veriler;Yapılandırılmış veriler,Yapılandırılmamış veriler ve Yarı yapılandırılmış verilerden oluşur.
Büyük verilerin kurumlar açısından sağladığı iyileştirmeler
-Hissedar dşayetini arttırmak
-Müşteri memnuniyetini arttırmak
-Yeni Pazar fırsatlarını değerlendirmek
-Yeni ürün ve hizmetler geliştirmek
-Rakiplerin önüne geçmek
Büyük Veriyi Niteleyen Unslinkar
-Hacim -Hız -Çeşitlilik -Doğrulama -Dşayet
SOSYAL MEDYA ANALİTİĞİ SÜRECİ
Fan ve Gordon sosyal medya analiz süreci önermektedir.
a)Yakalama Aşaması
Çeşitli kaynaklardan veri toplanması
Verinin ön prosedüre konması
Veriden ilgili bilgilerin çıkartılması
b)Anlama Aşaması
Gürültülü verilerin kaldırılması
Gelişmiş analitik prosedürlerin yapılması
c)Sunma Aşaması
Bulguların kısacasınmesi ve değerlendirilmesi
Bulguların sunulması
Temel Sosyal Medya Analitik Teknikleri Sosyal Medya Analiz Araçları
-Fikir madenciliği ya da duygu analizi -Google Analytics
-Konu modellemesi -Facebook Insights
-Sosyal ağ analizi -Twitter Analytics
-Eğilim -Klout
-Görsel analitik -Hootsuite
-Howsociable
-TweetReach
Kurumsal Blogların Sağladığı Kazanımlar
Müşterinizi memnun ederek keyif verir
Kurumsal şeffaflığı gösterir
İyi niyeti ifade eder
Düşünceli liderliği sağlar
Halkla ilişkiler risklerini azaltır
Ağızdan ağıza pazarlamaya sağlar
Stratejik bir mesajın güçlenmesini sağlar
GELECEĞİN İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİ
Bilim Kurgu Edebiyatı ve Sineması
yy sonunda doğmuştur.
Başlıca temsilcileri Jules Verne,H.G.Wells
Communicator cihazı ve fonksiyon olarak günümüzün cep telefonlarının atasıdır.
Gelecek Bilim Araştırmaları ve Geleceği Öngörmek
Moore yasasına göre mikro prosedürcilerdeki transistör sayısı ilk icat edildiği 1960’lardan itibaren her iki yılda bir iki katına çıkmaktadır.
Moore yasasına göre 2020 yılında bir mikro prosedürciye sığdırılabilecek transistör sayısı 10 milyardan fazladır.
Moore teknolojinin dört evreden geçtiğini ileri sürmüştür.Bu evreler;
-Birinci düzeydeki bir teknoloji özenle korunan seyrek bir ürün biçimindedir.
-İkinci düzeydeki bir teknoloji yaygınlaşmış ve şahsileşmiştir.
-Üçüncü düzeydeki bir teknoloji sıradanlaşır,her yerde ve görünmez olmaya başlar.
-Dörüncü düzeyde ise teknoloji oldukça çok ucuzlayıp,toplumun bütün bireylerine sunulan bir kamu hizmeti haline gelir.
İletişim:Bir iletinin göndericiden alıcıya bir ortamda aktarılma sürecidir.
Etkileşim:Eğer iki taraf arasında aktarılan daha önce iletilerle ilişkiliyse etkileşimdir.
Arayüz:Gönderici ve alıcıların birbirleriyle etkileşimini sağlamak amacıyla kullanılan teknolojilerdir.
Dijital devrim 1980’lerden sonra yaşanmıştır.
Üç Boyutlu Etkileşim:Giyilebilir hareket algılama sistemleri canlandırma filmlerinin yapımında ve sanal gerçeklik programlarında sıklıkla kullanılmaktadır.
Holografik Görüntüleme:Nesnelerin boşlukta 3 boyutlu olarak belirmesini sağlayan yöntemtir.Bilim kurgu filmlerinin vazgeçilmez unsurlarınden biridir.
Karma Gerçeklik:Gerçek dünya görüntüsü üzerinde ii veya üç boyutlu sanal görüntü yerleştirilerek oluşturulan ortama adı verilir.
GİYİLEBİLİR TEKNOLOJİLERLE ETKİLEŞİM
Bireylerin vücutlarına giydikleri geniş bir çeşitliliğe sahip bilgi prosedür cihazlarıdır.
Günümüze en tanınan olanları;akıllı gözlükler (Google glass ) , akıllı saatler (Apple watch) ve akıllı bilekliklerdir (Microsoft Band)
Giyilebilir cihazların en önemli özelliği bünyelerinde bir veya daha çok algılayıcı barındırmalarıdır.
Giyilebilen cihazlarda kullanılan algılayıcılar;görüntü ve video algılayıcısı,ışık ve ultraviyole düzeyi algılayıcısı,ses algılayıcısı,konum ve yön algılayıcısı,ivme ve açısal hız algılayıcısı,sıcaklık ve basınç algılayıcısı,kalp atışı algılayıcısı,galvanik cilt reaksiyonsi algılayıcısı bulunmaktadır.
Göz dinamik denetimli gözlükler bilhassa motor nöron sinir hastalığı (ALS) hastaları için tasarlanmıştir.Eyespeak bu cihazların en yaygın bilinenidir.
Kamera içeren lense ait patent Samsung tarafından, hem kamera hem de video oynatabilen bir lense ait patent ise Sony tarafından yakın zamanda alınmıştır.
Dokunsal Teknolojiler
Haptik ,Yunanca haptikos kelimesinden türetilmiştir ve dokunsal,dokunma duyusu anlamına gelmektedir.Bu teknoloji vasıtası ile bir yüzeyin biçimini,pürüzlülüğünü ve vibrasyonunu hissetmek mümkün olabilir.Pnömatik dokunsal eldivenler her parmağa çok sayıda noktada basınç uygulayarak elin sanal bir nesneyi kavraması hissini verebilmektedir.
İçine Dalınabilen Sanal Gerçeklik:Fiziksel olmayan bir ortamda fiziksel olarak bulunmayı tarif etmektedir.
GELECEĞİN İLETİŞİM UYGULAMALARI
Bilgisayar Oyunları:Ülkemizde 2010’lu yıllarda ilk HD televizyonlar evlerde yerlerini almaya başlamıştır.Nintendo tarafından tasarlanan Wii Remote,Microsoft Kinect ve Playstation Move ile uzaktan hareket algılayan oyun kumandaları dönemi başlamıştır.
Akıllı EvlerAkıllı Binalar-Akıllı Şehirler ve Akıllı Ortamlar:Akıllı evler (smart homes) , akıllı binalar (smart buildings),akıllı kentler (smart city) ve akıllı ortamlar (smart envirronment) tasarlanabilmektedir.
Taşıt İletişim Sistemleri:İlk örneklerinden biri otomatik geçiş sistemleridir.Bir kentdeki kara,hava,su-deniz ve raylı akıllı ulaşım sistemleri akıllı kent sisteminin bir ögesidir.
Konuşma Anında Çeviri Sistemleri:Google Translate Eylül 2016 ayı itibari ile 103 dilde çeviri yapabilmekte ve günde 200 milyon kişi tarafından kullanılmaktadır.Microsoft Translator 53 dilde,Yandex Translate 76 dilde çeviri yapabilmektedir.
Sağlık İzleme:Sağlık alanında kullanılan ve giyilebilir teknolojilere dönüştürülmüş algılayıcılar;ECG/EKG (Kalbin elektriksel etkinliğini ölçer,EMG (kkatiyenrın elektriksel etkinliğini ölçer ),EEG (kafa derisi boyunca oluşan elektriksel etkinliği ölçer ),PPG (kan akış hacmini ölçer )
Yaşam Günlüğü:Yaşam tecrübesi verilerinin bireyin üzerinde taşıdığı veya çevresinde bulunan algılayıcılardan bireyin bir müdahalesi olmadan sürekli şekilde elde edilmesini sağlayan teknolojidir.
Sanal Dünyalar:Bilgisayar tarafından oluşturulmuş üç boyutlu canlandırma ortamıdır.Günümüzde en tanınan sanal dünya Second Life sistemidir.
Uzakta Bulunma:Görüntü ve sesin yüksek kalitede transferi ve baş hareketlerine duyarlı kameraların sayesinde khamlecıların diğerleriyle göz teması kurabilmesini ve hareketlerini takip edebilmesini sağlayan teknolojidir.
İnsan Yapay Zeka İletişimi:Yapay zeka tarihinde insanların zeki ajanlarla iletişiminde dönüm noktası 1964 yılında tasarlanan Eliza adlı bir psikoterapist uzman sistemi olmuştur.
ZİHİNSEL İLETİŞİM
Beyin Bilgisayar Arayüzü:1990’ların ortasında Manyetik Rezonans Görüntüleme (MRG) cihazında yaşanan gelişmelerle başlamıştır.Radyo dalgaları zarar vermeden dokuların içinden geçebilen elektRomanyetik dalgalardır.Beyni incelemenin diğer bir yolu EEG cihazıdır.
Beyne dış ortamdan mesaj iletilmesinde kullanılan teknikler;Derin beyin uyarımı,Transkranyal manyetik uyarım,Koklear implat,Retinal implat’tır.
İnsan-Bilgisayar Ortak Yaşam:Bireyin dış dünya ile etkileşimini zihinsel iletişim kurduğu bir şahsi yapay zekanın kontrolünde gerçekleştirmeye başlamasıdır.
Kökeni 1480-90 yıllarına dayanır.
Latince möbilis kelimesinden türetilmiştir.
Kolay hareket ettirilebilme becerisini tanımlayan bir sıfattır.
Yeni teknolojik girişimlere yaptığı etkin yatırımlarla bilinen Mary Meeker’dır.
Akıllı telefonlar ve tabletler başta olmak suretiyle mobil teknolojinin yaygınlaşmasının ana sebebi; bireylere sağladığı yerden ve zamandan bağımsız anında prosedür yapabilme yeteneğidir.
Tabletler ,iş dünyasının ürfaktörlik, yaratıcılık ve devamlılık ihtiyaçları bağlamında tercih edilen birincil cihazdır.
MOBİL İLETİŞİM TÜRLERİ
1-TELSİZLER
Mobil işletim sisteminin başlangıç noktası olarak kabul edilir.
Radyo sinyalleri vasıtasıyla kabloya ihtiyaç duymadan kullanılabilen haberleşme cihazlarıdır.
Genel olarak alıcı-verici esasına göre çalışır.
Guglielmo Marconi kablosuz veri iletişimini gerçekleştiren ilk kişi olarak kabul edilir.
Marconi ilk telsiz masajını 1901 yılında İngiltere’nin Cornwall bölgesinde kurduğu deniz aşırı telsiz istasyonundan Kanada’da bulunan Newfoundland’e göndermiştir.
2-UYDU SİSTEMLERİ
1957 yılında Sovyetler Birliği tarafından uzaya gönderilen ilk uydu Sputnik 1 ile uzay çağı ve uydu iletişimi başlamıştır.
3- Wİ-Fİ
Elektronik cihazların kablosuz ağlara bağlanmalarını sağlayan bir teknolojidir.
Verimliliği ve ürfaktörliği arttırmak mobiliteden faydalanmak kablolama zorunluluğunu ve maliyetini ortadan kaldırmak amaçlarıyla kablolu iletişime alternatif olarak ortaya çıkmıştır.
4-HÜCRESEL AĞLAR
Veri iletiminin radyo dalgaları üzerinden yapıldığı ve hücre adı verilen bölümlendirilmiş kapsama alanları vasıtasıyla mobil iletişime imkân tanıyan bir kablosuz ağ tipidir.
İlk olarak 1947 yılında tasarlanan telefon sistemleri taşıtlarda telefon kullanımını imkânlı hale getirmiştir.
Taşınır telefon santrali, ana istasyonlar, radyo kanalları ve abonelerin kullandığı taşınır radyo telefonlar olmak suretiyle sistemin başlıca dört bileşeni vardır.
1G (1970-1990):İlk kablosuz iletişim sistemi, İskandinav ülkeleri İngiltere, Almanya ve Fransa’da kullanılmıştır.
1981 yılında Avusturya, Hollanda, Fransa, Macaristan, Belçika ve Türkiye’de araç telefonu altyapısı olarak kullanılmıştır.
Standartlar; AMPS,NIMT, TACS Ses İletimi
2G (1990-2000)
Standartlar; GSM, D-AMPS, TDMA, CDMA, PDC Aynı anda birden çok kullanıcıya ses ve veri iletimi
2,5G (2001-2004)
Standartlar; HSCSD, GPRS, EDGE, CDMA2000 1x Paket anahtarlamalı veri iletimi, evrensel erişim
3G (2004-2005)
Standartlar; IMT- 2000, UMTS, CDMA2000 1x EV Multimedya , Her zaman bağlantı, Sürekli dolaşım
Desteklediği Özellikler;
Simetrik ve asimetrik veri iletimi gerçekleştirilebilir.
Daha iyi ses kalitesi elde edilebilir.
Daha büyük kapasiteli ve tasarlanmış frekans kullanımı gerçekleştirilebilir.
Çokluortam hizmetleri kullanmak mümkün.
Paket bağlantılı hizmetler ve anlık görüntü transferi sağlanabilir.
2 Mbps’ye kadar veri iletim hızı destek verilmektedir.
3,5G (2006-2010)
Standartlar; HSPA Arttırılmış veri hızı, Mobil TV izleme
4G (2010-2011)
Standartlar; Wimax, LTE HD kalitesinde yayın, 3D programlar
Sağladığı Avantajlar;
Eş zamanlı kullanıcı kapasitesi tasarlanmıştir.
Sorunsuz ve çok hızlı bağlantı kurabilmektedir.
Önceki sistemlerde sunulan standartlarla uyumlu çalışmaktadır.
IP tabanlı sistem, düşük maliyetle esnek kullanım ve yeni servisler sunmaktadır.
4,5G (2011-…)
Standartlar; LTE Advanced , MIMO Arttırılmış veri transfer hızı, Düşük gecikme süresi, Arttırılmış veri
Dünyada GSM ağları üzerinden ilk telefon görüşmesi 1 Temmuz 1991 günü Finlandiya Başbakanı Harri Holkeri tarafından gerçekleştirilmiştir.
HSCSD:64 Kbps’ye kadar hızda verileri GSM sistemine aktarmaktedir.
GPRS: Mobil iletişimde yapılan en büyük geliştirmelerden biridir. GPRS ile devre anahtarlamalı sistemden paket sisteme geçilmiştir.GPRS ile 115 Kbps hızda veri iletimi gerçekleştirilmektedir.
EDGE:Çokluortam servis programlarının kullanımını basitlaştırır.Veri transfer hızını 384 Kbps’ye çıkarmıştır.
UMTS:Yüksek hızlı veri alışverişini sağlayan üçüncü nesil haberleşme sistemidir.
5G
2020 yılına kadar tamamlanması ve kullanılmaya başlanılması öngörülmektedir. Samsung Kasım 2016 tarihinde Çin Mobil Araştırma Enstitüsü (CMRI) ile beraber yaptığı çalışmalarda 5G prototip denemesini başarıyla tamamladıklarını duyurmuştur.
MOBİL CİHAZLAR
Mobil cihaz;Hareket durumunda prosedür yapabilme kapasitesine sahip basit taşınabilir elektronik aletler için kullanılan genel bir sıfattır.
Mobil cihazların en büyük ortak özellikleri taşınabilirliktir.
Akıllı Telefonlar
Elde taşınabilir telefonların ilk örneği 3 Nisan 1973 yılında Martin Cooper tarafından Motorola içeriğinde tasarlanmıştir.
1984 yılında üretilen Motorola DynaTAC 8000X dünyada satışa sunulan ilk mobil telefonudur.
1994 yılında IBM tarafından tasarlanan IBM Simon Communicator akıllı telefon alarak piyasaya sürülen ilk mobil cihazdır.
Ericson R380, BlackBerry, Nokıa E62, Moto Q, HP İPAQ ve Palm Treo 2000’li yılların akıllı telefonlarına örneğin verilebilir.
Mobil telefonlar açısından en büyük gelişim 2007 yılında Steve Jobs liderliğindeki Apple firması tarafından tasarlanan İphone ile yaşanmıştır.
İOS Apple firması tarafından tasarlanmış bir mobil işletim sistemidir.İlk olarak 2007 yılında ilk İphone ile kullanılmaya başlanmıştır.
Android Google firması tarafından tasarlanmış bir mobil işletim sistemidir.Çoklu dokunmatik ekranlara sahip akıllı telefon ve tabletler için geliştirilmiş olan Android açık kaynak kodludur.
2008 yılında HTC firması tarafından tasarlanan HTC Dream Android işletim sistemine sahip akıllı telefon olarak satışa sunulmuştur.
Android şu an dünya çapında en fazla kullanılan mobil işletim sistemidir.
Lider Akıllı Telefon Satıcıları
1-Samsung 2- Apple 3-Huaweı 4-Oppo 5-Vıvo
2) Tabletler
Bilgisayarların prosedür gücünü telefonların mobil yetenekleri ile birleştirmek amacıyla tasarlanmış cihazlardır.
Tabletler 7 inç ve üzeri çoklu dokunmatik geniş bir ekrana sahiptirler.
İOS,Android ve Windows 10 mobile gibi gelişmiş mobil işletim sistemleri ile tümleşir olarak çalışmaktadır.
Ekran boyutu 5,5-7 inç arasında olan ve kullanım şekli açısından tablet fonksiyonelliğine sahip akıllı telefonlara Phablet denir.
Samsung tarafından 1989 yılında üretilen GridPad satışa sunulan ilk tablet türü mobil cihaz olarak tanımlanır.
Amazon tarafından 2007 yılında tasarlanan e-kitap okuyucusu Amazon Kindle’dır.
Lider Tablet Satıcıları
1-Apple 2- Samsung 3-Lenovo 4-Huaweı 5-Amazon
3) Taşınabilir Bilgisayarlar
A-Dizüstü Bilgisayarlar
Dizüstü (Laptop) terimi ilk olarak 1983 yılında NEC Ultralite ve Compaq Lte model bilgisayarlar için kullanılmıştır.
B-Ultrabook
Intel firması tarafından standartlaştırılmış yeni bir mobil cihaz türüdür.
Microsoft Surface Book, Dell XPS, Asus Zenbook ve Lenovo Yoga şuan piyasada bulunan ultrabook’lara örneğin verilebilir.
C-İkisi Bir Arada
Genelde 360 derece döndürülebilir ya da tak-çıkar yapıda tasarlanmaktadır.Lenovo Yoga 2016’nın en fazla satan 360 derece döndürülebilir ikisi bir arada bilgisayarlarından biridir.Diğer bir örnek ise Microsoft Surface Pro 4 verilebilir.
4 )Giyilebilir Cihazlar
Saat,bileklik ve gözlük gibi giyilebilen veya takılabilen yapıya sahip mobil cihazlardır.
Diğer mobil cihazlardan ayıran en büyük özellik;insan vücuduyla tümleşik olarak çalışmalarıdır.
Cihazlar konuşma,dokunma,el ve göz hareketleri vasıtasıyla kontrol edilebilmektedir.
A-Akıllı Saatler
Kalp atış hızı,ivme,ışık ve denge ölçümü yapabilen algılayıcılardan oluşan yüksek teknoloji ürünü donanımlara da sahiptir.Kullanılan akıllı saatler ve mobil işletim sistemleri;
-Android Wear:Google tarafından tasarlanmıştir. Sony Smart Watch 3 , Moto 360 2 , Asus Zen Watch 2 ,
Tag Heuer Connected, Casio WSD-F10 ve Fosil Q Marshall örneğin verilebilir.
-WatchOS:Apple firması tarafından kendi akıllı saatleri (Apple Watch) için tasarlanmıştir.
-Tizen: Linux çekirdeği üzerine inşa edilmiş bir mobil işletim türüdür.Samsung Gear 2 ve 3 Tizen işletim sistemini kullanan akıllı saatlere örneğin verilebilir.
-Pebblerebble tarafından kendi ürettikleri akıllı saatlerde kullanılmaktadır.
B-Etkinlik İzleyiciler
-Gözlükler:Çoğunlukla sanal veya arttırılmış gerçeklik teknolojileri kullanılarak tasarlanmıştir.
1-Google Glass:Özünde arttırılmış gerçeklik gözlüğüdür.Android mobil işletim sistemine sahiptir.
2-Microsoft Hololens:Gözlük şeklinde geliştirilmiş holografik bir attırılmış gerçeklik bilgisayarıdır.
3-Samsung Gear VR:Akıllı telefonlar vasıtasıyla kullanılabilen bir sanal gerçeklik gözlüğüdür.
4-Oculus Rift:Göz başına 1080*1200 çözünürlük ve entegre kulaklık sistemi ile 3 boyutlu ses tecrübesi sunar.
DONANIM TEKNOLOJİLERİ
İşlemci-CPU ve GPU
Mobil cihazlarda birçok prosedür prosedürciler tarafından yönetilir.
CPUonanım Merkezi İşlem birimi
GPU:Grafik prosedürci
Snapdragon 820 hali hazırda kullanılan en güçlü prosedürci olarak belirlenmiştir.
Ekran
Mobil cihazların ekran boyutları 2,5 ile 17 inç arasında değişmektedir.
Akıllı telefon:2,5-7 İnç
Phablet:5,5-7 İnç
Tablet:7-12,5 İnç
Taşınabilir Bilgisayar:12,5-17 inç
Ekran teknolojisi ve çözünürlük mobil cihazlardaki görüntü kalitesini belirleyen en önemli kıstkatiyenrdır.
Ekran Teknolojileri
LCD:Görüntü oluşturmak için sıvı kristallerin ışık dağıtım yeteneğini kullanan bir düz ekran teknolojisidir.
LED:Işık kaynağı olarak diyot adı verilen ışık üretebilme yeteneğine sahip yarı ilfaktörlerin kullanıldığı bir ekran teknolojisidir.İki tür alaşım kullanılır.Bunlar; Kırmızı-Turuncu-Sarı ledler için alüminyum galyum indiyum fosfat alaşımları ve Yeşil-Mavi-Beyaz ledler için İndiyum galyum nitrat alaşımlarıdır.
OLED ve AMOLED:Oled renk üretmek için karbon kullanan bir ekran teknolojisidir.OLED ekranların aktif matris adresleme şeması kullanan versiyonlerine AMOLED ekran denir.
E-INK:Özellikle e-kitap okuyucuları için geliştirilmiş siyah-beyaz bir ekran teknolojisidir.
Gorilla Glass:Sertleştirilmiş cam teknolojisidir.
VGA-640*480 piksel QHD-2560*1440 piksel
HD-1280*720 piksel UHD-3840*2160 piksel
FHD-1920*1080 piksel 2K-2048 piksel yatay çözünürlük
4K-4096 piksel yatay çözünürlük
Piksel, dijital bir görüntünün en ufak birimidir.1 pikselin 1 milyon katı mp olarak adlandırılır.
BAĞLANTI
Telefon:Sim kart vasıtasıyla 3G,4G ve 4,5G mobil iletişim ağlarına bağlantı kurarak sesli ve videolu görüşme,mesajlaşma ve mobil internet kullanımını mümkün kılar.
Wi-Fi:Kablosuz mahalli ağlara bağlanmak.
Bluetooth:Kısa mesafeli veri iletimini sağlamak amacıyla tasarlanmış kablosuz bağlantı teknolojisidir.
NFC:Yakın alan iletişimi anlamına gelir.Cep telefonlarıyla temassız para ödeyebilmenin yanı sıra mobil cihazlar arasında veri aktarımıne imkân sağlar.
ANT+:Günümüzde akıllı saat ve giyilebilir cihazlarla akıllı telefonlar arasındaki ufak boyutlu veri paylaşımları için kullanılmaktadır.
GPS:Navigasyon ve harita gibi konum tabanlı programlarda sık sık kullanılır.
MOBİL CİHAZLARDAKİ ALGILAYICILAR
-İvmeölçer -Jiroskop -Yakınlık ölçer (Proximity) -Barometre -Kalp Atış Hızı (Heart Rate)
-Pusula -Parmak İzi Tarayıcısı -Işık
İŞLETİM SİSTEMLERİ
İşletim Sistemi:Kullanıcı ile bilgisayar arasındaki etkileşimi yöneten sistem programlarının genel adıdır.Datalight DOS gib:i gömülü sistemler mobil iletişim sisteminin atası sayılır.
Android:Android dünya çapında en fazla kullanılan mobil işletim sistemidir.Kullanıcı kullanıcı arayüzü;hafifçe dokunma,kısa sürede kaydırma,sıkma ve genişletme gibi parmak hareketlerine reaksiyon verecek şekilde geliştirilmiştır.
İOS: Apple firması tarafından tasarlanmış mobil işletim sistemidir.İlk olarak 2007 yılında İphone telefonlar ile kullanıma sunulmştur.Doğrudan parmak hareketleri ile kullanılabilen çoklu-dokunmatik ekranlara göre geliştirilmiş ilk mobil işletim sistemidir.Resmi uygulama marketi App Store’dir.
Windows 10:Microsoft tarafından tasarlanmıştir.Resmi uygulama mağazası Windows Store’dir.
Tizen:Tizen mobile,Tizen TV ve Tizen Giyilebilir versiyonlere sahiptir.
MOBİL TEKNOLOJİ UYGULAMALARI
Bulut Bilişim:Yerel kaynaklar yerine tamamıyla internet üzerinden erişebilen ve yönetilebilen program,sistem veya platform tabanlı hizmetler tümüdür.Yer ve zaman bağımsız kullanılabilen bir bilgi prosedür modelidir.Dört farklı şekilde yapılandırılmaktadır.Bunlar;
–Genel Bulut -Özel Bulut -Melez Bulut -Topluluk Bulut
Bulut Bilişim Hizmet Modelleri;Altyapı,Platform ve Yazılımdır.
Dijital Yardımcılar:Google Now,Apple Sri ve Microsoft Cortana’dır.
Sanal Gerçeklik:En genel ifadeyle gerçek dünyanın sanallaştırılmasıdır.
Arttırılmış Gerçeklik:GPS ,görüntü,ses,ışık,ağırlık vb. gibi çok çeşitli veriler sayesinde anlık dünyada referans alınan ortamları algılar.Oluşturulan harmanlanmış ortam kullanıcılara iletilir.
Oyunlar günümüzde arttırılmış gerçeklik teknolojilerinin en yoğun ve etkin olarak uygulandığı alanlardan biridir.
AG teknolojileri kullanıcılarına gerçek ve sanal nesnelerin iç içe girdiği canlı ve etkileşimli bir ortam sunar.
AG anlık ve etkileşimli olarak gerçek dünyayı bilgisayar ortamında tasarlanan sanal ortamlarla zenginleştirir.
AG sık sık akıllı telefon ve tablet gibi mobil bilgisayar sistemlerine ek olarak gözlük formundaki giyilebilir cihazlarla da oluşturulur.
AG gerçek ile sanal arasındaki ayrımı görünmez kılarak harmanlanmış bir ortam oluşturmayı hedefler.
SOSYAL MEDYA VE KİŞİSEL YAYINCILIK
Sosyal Medyanın Hızla Benimsenmesinin ve Yaygın Kullanılmasının Nedenleri
İhtiyaç duyulan verilere hızlı ulaşım
Hızlı ve çift taraflı iletişim kurabilme
Eğlenceli aktiviteler sunması
Bireylerin kendilerini özgürce ifade edebilmeleri
Sosyal Ağların Ortaya Çıkış Süreci
Kullanıcılara kendi profillerini yapılandırma arkadaş listesi oluşturma ve gezinme olanağı veren ilk sosyal ağ sitesi com 1997 yılında kurulmuştur.
com bireylerin iş dünyasına yönelik ağlarını yapılandırmak üzere 2001 yılında internet kullanıcılarıyla buluşturulmuştur.
Fotoğraf paylaşım ağı olan İnstagram 2010 yılında sosyal ağlar arasına katılmıştır.
Dünyada ve Türkiye’de Popüler Olarak Kullanılan Başlıca Sosyal Medya Uygulamaları
Facebook:Marc Zuckerberg tarafından geliştirilerek 2006 yılında kullanıma açılmıştır.
Twitter:Haberleşme ağıdır.140 karakter sınırlandırmasıyla anlık paylaşım sunar.
Whatsapp:Akıllı teleonlar için tasarlanmış metin,ses,video ve ses kaydı transferi yapılabilen anlık mesajlaşma programıdır.
WordPress:Blog sistemidir.
Google Plus:Kullanıcılarına dijital kimlik oluşturma fotoğraf paylaşma gibi imkânlar sunar.
Linkedin:İş yaşamına yönelik sosyal ağdır.
İnstagram:Fotoğraf ve video paylaşım ağıdır.
Youtube:Video paylaşım palatformudur.
Foursquare:Konum belirtme yoluyla ziyaret edilen yerler ile ilgili yorum yapmaya imkân tanıyan ağdır.
SlideShare:Word,Excell,Powerpoint gibi Office dökümanlarının paylaşıldığı sosyal ağdır.
Delicious
MySpace:Günlük tutma,görsel,video ve bağlantı paylaşma imkânı vermektedir.
Sosyal Medyanın Özellikleri
-Ekonomik -Erişilebilir -Güncel -Özgür
Bir kişiyi dürtmek,eklenen içeriği beğenmek veya bir kişinin takipçisi olmak sözsüz iletişim öğeleridır.
Sosyal Medya Bağımlılık Belirtileri
Sosyal medya hesaplarını çok kısa Aralıklarla kontrol etme ihtiyacı
Sosyal medyada yaşanan yöntem problemlera ve olumsuz eleştirilere karşı tahammülsüzlük
Bulunduğu her konumu anlık paylaşma ve yer bildirme ihtiyacı
Diğer kullanıcılar tarafından yayınlanan içeriği ilk beğenen veya ilk yorum yapan olma yarışı
Günlük yaşamda sürekli kendi bloğunda bulunan yazıları yönlendirme biçiminde sıralanabilir.
Sosyal Ağlarda Güvenliği Tehdit Eden Durumlar
Sosyal paylaşım sitelerindeki gizli bağlantılara tıklanması
Korsan programların kullanılması
Sahte arkadaş mesajlarındaki bağlantılara tıklanması
Sahte güvenlik uyarılarına tıklanması
Sahte ağ mesajlarındaki bağlantılara tıklanması
Canlı Yayıncılık Araçları
–Ustream TV -Justin TV -Livestream -Blog TV -Periscope -Facebook Live Video -Youtube 360
Sosyal Medya Okuryazarlığı:Genel olarak sosyal medyayı kullanabilmek için ihtiyaç duyulan yeterlilikleri ifade etmektedir.
Sosyal medyayı geleneksel medyadan ayıran en önemli özellik;İçerik bireyler tarafından inşa edilir.
21.Yüzyıl Yaşam Becerileri
Eleştirel düşünme ve sorun çözme
İşbirliği ve liderlik
Esneklik
İnisiyatif kullanabilme ve girişimci olma
Etkili iletişim becerilerine sahip olma
Bilgiye erişim ve analiz becerilerine sahip olma
Meraklı ve yaratıcı olma
Kişisel Öğrenme Ağı Nasıl Oluşturulur?
Bir sosyal medya aracı seçin ve ilgilendiğiniz alandaki lider kişileri takip takip etmeye başalyın
Ağınızı genişletin
Siz de fikirlerinizi paylaşın
Sosyal yer imleri kullanın
Blog oluşturun ve canlı tutun
Kişisel Öğrenme Ortamı Oluştururken Hangi Sosyal Araçlar Kullanılabilir?
-Twitter -Facebook -Wordpress -Mendeley -Researchgate -Classroom 2 -Diigo -Slideshare
-Scribd -Pinterest -Delicious
KURUMSAL SOSYAL MEDYA
Sosyal medya her yerden ulaşılabilen kullanıcı tarafından üretilen içeriğin oluşturulmasını,erişilmesini ve değiştirilmesini sağlayan internet tabanlı ve mobil tabanlı internet programları olarak tanımlanmaktadır.
Sosyal medya internet 2’nin teknolojik temellerine dayanır.
Sosyal Medyanın Kurumlar Açısından Önemi
Sosyal medya bir diyalogdur
Sosyal medya içeriği kullanıcı tarafından üretilmiştir
Sosyal medya birden fazla platform ve araç içerir
Sosyal medya ölçme basitlığı sağlar
Sosyal medya farklı gruplar arasında etkileşim sağlar
Sosyal medya düşük maliyetli iletişim platformlardır.
Sosyal medya şahsi,siyasi ve ticari kullanım için ilişkiler kurar
Sosyal Medyayı Geleneksel Medyadan Farklı Kılan Özellikler
Zaman ve mekandan bağımsız olması
Kullanımının basit olması
Etkileşimi desteklemesi
Kullanıcının ürettiği içeriği paylaşmasına imkân sağlaması
Sosyal medyada diğer platformlarla bağlantılı olması
Ölçüm yapmayı basitlaştırması
Sosyal Medya Platformları
a)İşbirlikçi Projeler:Son kullanıcı tarafından içeriğin beraber ve eş zamanlı oluşturulmasını sağlayan,kullanıcıların internet tabanlı bağlantılarla metin tabanlı içerik ekleyebildiği,kaldırabildiği ve değiştirebildiği internet sitesidir.
b)Bloglar:Genellikle tarih bilgisiyle kaşelenmiş girdileri ters kronolojik sırayla görüntüleyen özel internet siteleridir.
Kurum bloglarının türleri;
-Yönetici blogları -Kurum blogları -Ürün blogları -Müşteri hizmetleri blogları
–Savunma blogları -Çalışma blogları
Bir blog başarısı için en önemli etkenlerden biri bir blog yazarının güvenilirliğidir.
Blogların Kurumlara Sağladığı Olanaklar
Bilginin basit sağlanması
Daha insani bir ses oluşturması
Güven ve itibarın artmasını sağlaması
Pazarlama kampanyalarına destek sağlaması
Gelişmiş müşteri hizmetleri sunması
Yeni bir hedef kitle oluşturma fırsatı sağlaması
Gelişmiş kurumiçi iletişimi gerçekleştirmesi
c)Mikrobloglar:İnsanların bilgi ve günlük faaliyetlerini daha süratli ve basit yayınlayabilmelerine imkân tanıyan platformlardır.En yaygın mikroblog aracı Twitter’dır.
d)İçerik Toplulukları:Temel amacı;kullanıcılar arasında medya içeriğinin paylaşılmasıdır.Metin,fotoğraf,video ve Powerpoint sunuları gibi çeşitli medya türleri için olabilir.En yaygın Youtube’dir.
e)Sosyal Ağ Siteleri:Kişisel bilgi profilleri oluşturarak ve arkadaş davet ederek birbirleriyle e posta ve anlık ileti göndererek kullanıcıların bağlantı kurmasını sağlayan programlardır.
f)Sanal Dünyalar:En önemli örneği Second Life uygulamasıdır.
Sanal oyun dünyaları:Kullanıcıların çok oyunculu online rol yapma oyunu bağlamında sıkı kurallara göre davranmasıni gerektiren oyun türleridir.
Sanal sosyal dünyalar:Kullanıcıların davranışlarını daha özgürce seçmelerine ve esas olarak kendi gerçek hayatlarına benzer bir sanal yaşam sürmelerine imkân tanıyan oyun türleridir.
Sosyal Medya Pazarlama Süreçleri
-Dinleme -Ölçme -Bağlanma -Pazarlama çabalarını optimize etme
SOSYAL MEDYA KURUM İTİBARI
Kurumların sanal ortamlarda dikkat etmesi gereken hususlar
Kurum ve marka hakkında anahtar kelimeleri takip edebilmek
İş alanı,kurum,marka ve ürün ile ilgili önde gelen blogları takip edebilmek
Hedef kitlelere sistematik ve doğru bilgileri sağlamak
Kurumu veya markayı ilgilendiren paylaşımları görmezden gelmemek.
Klososky online itibarı yönetmek için üç adımlı bir prosedür önermiştir.Bunlar;
-Dinleme süreci -Khamle politikasının oluşturulması -Ölçüm veraporlama sistemleri
Kurumların İtibarını Etkileyecek Sosyal Medya Dşayetleri
-Güven -Şeffaflık -Khamle
Büyük veriler;Yapılandırılmış veriler,Yapılandırılmamış veriler ve Yarı yapılandırılmış verilerden oluşur.
Büyük verilerin kurumlar açısından sağladığı iyileştirmeler
-Hissedar dşayetini arttırmak
-Müşteri memnuniyetini arttırmak
-Yeni Pazar fırsatlarını değerlendirmek
-Yeni ürün ve hizmetler geliştirmek
-Rakiplerin önüne geçmek
Büyük Veriyi Niteleyen Unslinkar
-Hacim -Hız -Çeşitlilik -Doğrulama -Dşayet
SOSYAL MEDYA ANALİTİĞİ SÜRECİ
Fan ve Gordon sosyal medya analiz süreci önermektedir.
a)Yakalama Aşaması
Çeşitli kaynaklardan veri toplanması
Verinin ön prosedüre konması
Veriden ilgili bilgilerin çıkartılması
b)Anlama Aşaması
Gürültülü verilerin kaldırılması
Gelişmiş analitik prosedürlerin yapılması
c)Sunma Aşaması
Bulguların kısacasınmesi ve değerlendirilmesi
Bulguların sunulması
Temel Sosyal Medya Analitik Teknikleri Sosyal Medya Analiz Araçları
-Fikir madenciliği ya da duygu analizi -Google Analytics
-Konu modellemesi -Facebook Insights
-Sosyal ağ analizi -Twitter Analytics
-Eğilim -Klout
-Görsel analitik -Hootsuite
-Howsociable
-TweetReach
Kurumsal Blogların Sağladığı Kazanımlar
Müşterinizi memnun ederek keyif verir
Kurumsal şeffaflığı gösterir
İyi niyeti ifade eder
Düşünceli liderliği sağlar
Halkla ilişkiler risklerini azaltır
Ağızdan ağıza pazarlamaya sağlar
Stratejik bir mesajın güçlenmesini sağlar
GELECEĞİN İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİ
Bilim Kurgu Edebiyatı ve Sineması
yy sonunda doğmuştur.
Başlıca temsilcileri Jules Verne,H.G.Wells
Communicator cihazı ve fonksiyon olarak günümüzün cep telefonlarının atasıdır.
Gelecek Bilim Araştırmaları ve Geleceği Öngörmek
Moore yasasına göre mikro prosedürcilerdeki transistör sayısı ilk icat edildiği 1960’lardan itibaren her iki yılda bir iki katına çıkmaktadır.
Moore yasasına göre 2020 yılında bir mikro prosedürciye sığdırılabilecek transistör sayısı 10 milyardan fazladır.
Moore teknolojinin dört evreden geçtiğini ileri sürmüştür.Bu evreler;
-Birinci düzeydeki bir teknoloji özenle korunan seyrek bir ürün biçimindedir.
-İkinci düzeydeki bir teknoloji yaygınlaşmış ve şahsileşmiştir.
-Üçüncü düzeydeki bir teknoloji sıradanlaşır,her yerde ve görünmez olmaya başlar.
-Dörüncü düzeyde ise teknoloji oldukça çok ucuzlayıp,toplumun bütün bireylerine sunulan bir kamu hizmeti haline gelir.
İletişim:Bir iletinin göndericiden alıcıya bir ortamda aktarılma sürecidir.
Etkileşim:Eğer iki taraf arasında aktarılan daha önce iletilerle ilişkiliyse etkileşimdir.
Arayüz:Gönderici ve alıcıların birbirleriyle etkileşimini sağlamak amacıyla kullanılan teknolojilerdir.
Dijital devrim 1980’lerden sonra yaşanmıştır.
Üç Boyutlu Etkileşim:Giyilebilir hareket algılama sistemleri canlandırma filmlerinin yapımında ve sanal gerçeklik programlarında sıklıkla kullanılmaktadır.
Holografik Görüntüleme:Nesnelerin boşlukta 3 boyutlu olarak belirmesini sağlayan yöntemtir.Bilim kurgu filmlerinin vazgeçilmez unsurlarınden biridir.
Karma Gerçeklik:Gerçek dünya görüntüsü üzerinde ii veya üç boyutlu sanal görüntü yerleştirilerek oluşturulan ortama adı verilir.
GİYİLEBİLİR TEKNOLOJİLERLE ETKİLEŞİM
Bireylerin vücutlarına giydikleri geniş bir çeşitliliğe sahip bilgi prosedür cihazlarıdır.
Günümüze en tanınan olanları;akıllı gözlükler (Google glass ) , akıllı saatler (Apple watch) ve akıllı bilekliklerdir (Microsoft Band)
Giyilebilir cihazların en önemli özelliği bünyelerinde bir veya daha çok algılayıcı barındırmalarıdır.
Giyilebilen cihazlarda kullanılan algılayıcılar;görüntü ve video algılayıcısı,ışık ve ultraviyole düzeyi algılayıcısı,ses algılayıcısı,konum ve yön algılayıcısı,ivme ve açısal hız algılayıcısı,sıcaklık ve basınç algılayıcısı,kalp atışı algılayıcısı,galvanik cilt reaksiyonsi algılayıcısı bulunmaktadır.
Göz dinamik denetimli gözlükler bilhassa motor nöron sinir hastalığı (ALS) hastaları için tasarlanmıştir.Eyespeak bu cihazların en yaygın bilinenidir.
Kamera içeren lense ait patent Samsung tarafından, hem kamera hem de video oynatabilen bir lense ait patent ise Sony tarafından yakın zamanda alınmıştır.
Dokunsal Teknolojiler
Haptik ,Yunanca haptikos kelimesinden türetilmiştir ve dokunsal,dokunma duyusu anlamına gelmektedir.Bu teknoloji vasıtası ile bir yüzeyin biçimini,pürüzlülüğünü ve vibrasyonunu hissetmek mümkün olabilir.Pnömatik dokunsal eldivenler her parmağa çok sayıda noktada basınç uygulayarak elin sanal bir nesneyi kavraması hissini verebilmektedir.
İçine Dalınabilen Sanal Gerçeklik:Fiziksel olmayan bir ortamda fiziksel olarak bulunmayı tarif etmektedir.
GELECEĞİN İLETİŞİM UYGULAMALARI
Bilgisayar Oyunları:Ülkemizde 2010’lu yıllarda ilk HD televizyonlar evlerde yerlerini almaya başlamıştır.Nintendo tarafından tasarlanan Wii Remote,Microsoft Kinect ve Playstation Move ile uzaktan hareket algılayan oyun kumandaları dönemi başlamıştır.
Akıllı EvlerAkıllı Binalar-Akıllı Şehirler ve Akıllı Ortamlar:Akıllı evler (smart homes) , akıllı binalar (smart buildings),akıllı kentler (smart city) ve akıllı ortamlar (smart envirronment) tasarlanabilmektedir.
Taşıt İletişim Sistemleri:İlk örneklerinden biri otomatik geçiş sistemleridir.Bir kentdeki kara,hava,su-deniz ve raylı akıllı ulaşım sistemleri akıllı kent sisteminin bir ögesidir.
Konuşma Anında Çeviri Sistemleri:Google Translate Eylül 2016 ayı itibari ile 103 dilde çeviri yapabilmekte ve günde 200 milyon kişi tarafından kullanılmaktadır.Microsoft Translator 53 dilde,Yandex Translate 76 dilde çeviri yapabilmektedir.
Sağlık İzleme:Sağlık alanında kullanılan ve giyilebilir teknolojilere dönüştürülmüş algılayıcılar;ECG/EKG (Kalbin elektriksel etkinliğini ölçer,EMG (kkatiyenrın elektriksel etkinliğini ölçer ),EEG (kafa derisi boyunca oluşan elektriksel etkinliği ölçer ),PPG (kan akış hacmini ölçer )
Yaşam Günlüğü:Yaşam tecrübesi verilerinin bireyin üzerinde taşıdığı veya çevresinde bulunan algılayıcılardan bireyin bir müdahalesi olmadan sürekli şekilde elde edilmesini sağlayan teknolojidir.
Sanal Dünyalar:Bilgisayar tarafından oluşturulmuş üç boyutlu canlandırma ortamıdır.Günümüzde en tanınan sanal dünya Second Life sistemidir.
Uzakta Bulunma:Görüntü ve sesin yüksek kalitede transferi ve baş hareketlerine duyarlı kameraların sayesinde khamlecıların diğerleriyle göz teması kurabilmesini ve hareketlerini takip edebilmesini sağlayan teknolojidir.
İnsan Yapay Zeka İletişimi:Yapay zeka tarihinde insanların zeki ajanlarla iletişiminde dönüm noktası 1964 yılında tasarlanan Eliza adlı bir psikoterapist uzman sistemi olmuştur.
ZİHİNSEL İLETİŞİM
Beyin Bilgisayar Arayüzü:1990’ların ortasında Manyetik Rezonans Görüntüleme (MRG) cihazında yaşanan gelişmelerle başlamıştır.Radyo dalgaları zarar vermeden dokuların içinden geçebilen elektRomanyetik dalgalardır.Beyni incelemenin diğer bir yolu EEG cihazıdır.
Beyne dış ortamdan mesaj iletilmesinde kullanılan teknikler;Derin beyin uyarımı,Transkranyal manyetik uyarım,Koklear implat,Retinal implat’tır.
İnsan-Bilgisayar Ortak Yaşam:Bireyin dış dünya ile etkileşimini zihinsel iletişim kurduğu bir şahsi yapay zekanın kontrolünde gerçekleştirmeye başlamasıdır.